• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku
[Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age]

Hana Ošlejšková, Ilona Bytešníková

. 2024 ; 25 (4) : 224-229. [pub] 20240905

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu přehledy

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc24017328

V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.

Over the past few decades, we have experienced a digital revolution. Digital media are now part of our lives. The amount of time children spend in front of various "screens" has dramatically increased, including televisions, video games, video portals like YouTube, smartphones, computers, and other gadgets. This has been a societal trend for the past 15-20 years, which has further escalated dramatically due to the COVID pandemic (1, 2). The results of many studies agree that excessive exposure of children to digital screen technologies has significantly negative impacts on both the mental and physical development of children and adolescents. The term "virtual autism" or "pseudo-autism" describes a condition that results from extreme exposure of very young children to screen technologies without proper balance with normal face-to-face social interactions, sleep, physical activity, and complex interactions with the real world. Virtual autism involves symptoms in the mental domain, including abnormal cognitive, behavioral, language, social, and emotional development of the child, delaying or even halting it. The child's overall cognitive-behavioral manifestation not only "imitates" but is an acquired disorder of the autistic spectrum (autism). The article highlights the risks of inappropriate use of screen technologies in young children from the perspective of a pediatric neurologist and speech therapist.

Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24017328
003      
CZ-PrNML
005      
20241129140435.0
007      
ta
008      
241010s2024 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/ped.2024.044 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Ošlejšková, Hana, $d 1956- $7 mzk2008479452 $u Klinika dětské neurologie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice Brno $u Centrum pro diagnostiku a výzkum autismu, Brno $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno
245    10
$a Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku / $c Hana Ošlejšková, Ilona Bytešníková
246    31
$a Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age
520    3_
$a V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.
520    9_
$a Over the past few decades, we have experienced a digital revolution. Digital media are now part of our lives. The amount of time children spend in front of various "screens" has dramatically increased, including televisions, video games, video portals like YouTube, smartphones, computers, and other gadgets. This has been a societal trend for the past 15-20 years, which has further escalated dramatically due to the COVID pandemic (1, 2). The results of many studies agree that excessive exposure of children to digital screen technologies has significantly negative impacts on both the mental and physical development of children and adolescents. The term "virtual autism" or "pseudo-autism" describes a condition that results from extreme exposure of very young children to screen technologies without proper balance with normal face-to-face social interactions, sleep, physical activity, and complex interactions with the real world. Virtual autism involves symptoms in the mental domain, including abnormal cognitive, behavioral, language, social, and emotional development of the child, delaying or even halting it. The child's overall cognitive-behavioral manifestation not only "imitates" but is an acquired disorder of the autistic spectrum (autism). The article highlights the risks of inappropriate use of screen technologies in young children from the perspective of a pediatric neurologist and speech therapist.
650    17
$a poruchy autistického spektra $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $x prevence a kontrola $7 D000067877 $2 czmesh
650    07
$a čas strávený před obrazovkou $7 D000077705 $2 czmesh
650    17
$a digitální technologie $x klasifikace $7 D000082222 $2 czmesh
650    07
$a mozek $x růst a vývoj $7 D001921 $2 czmesh
650    07
$a vývojové poruchy u dětí $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D002658 $2 czmesh
650    07
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
653    00
$a virtuální autismus
655    07
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
700    1_
$a Bytešníková, Ilona, $d 1972- $7 pna2007403789 $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno
773    0_
$t Pediatrie pro praxi $x 1213-0494 $g Roč. 25, č. 4 (2024), s. 224-229 $w MED00011583
856    41
$u https://pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-202404-0005_dusledek_naduzivani_digitalnich_screen_technologii_v_ranem_veku_virtualni_autismus_v_kontextu_postnatalniho.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2226 $c 729 $y p $z 0
990    __
$a 20241001 $b ABA008
991    __
$a 20241129140429 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2203112 $s 1229271
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2024 $b 25 $c 4 $d 224-229 $e 20240905 $i 1213-0494 $m Pediatrie pro praxi $x MED00011583
LZP    __
$c NLK193 $d 20241129 $b NLK111 $a Actavia-MED00011583-20241001

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...