-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku
[Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age]
Hana Ošlejšková, Ilona Bytešníková
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu přehledy
- Klíčová slova
- virtuální autismus,
- MeSH
- čas strávený před obrazovkou MeSH
- digitální technologie * klasifikace MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mozek růst a vývoj MeSH
- poruchy autistického spektra * diagnóza etiologie klasifikace prevence a kontrola MeSH
- vývojové poruchy u dětí diagnóza etiologie klasifikace MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- Publikační typ
- přehledy MeSH
V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.
Over the past few decades, we have experienced a digital revolution. Digital media are now part of our lives. The amount of time children spend in front of various "screens" has dramatically increased, including televisions, video games, video portals like YouTube, smartphones, computers, and other gadgets. This has been a societal trend for the past 15-20 years, which has further escalated dramatically due to the COVID pandemic (1, 2). The results of many studies agree that excessive exposure of children to digital screen technologies has significantly negative impacts on both the mental and physical development of children and adolescents. The term "virtual autism" or "pseudo-autism" describes a condition that results from extreme exposure of very young children to screen technologies without proper balance with normal face-to-face social interactions, sleep, physical activity, and complex interactions with the real world. Virtual autism involves symptoms in the mental domain, including abnormal cognitive, behavioral, language, social, and emotional development of the child, delaying or even halting it. The child's overall cognitive-behavioral manifestation not only "imitates" but is an acquired disorder of the autistic spectrum (autism). The article highlights the risks of inappropriate use of screen technologies in young children from the perspective of a pediatric neurologist and speech therapist.
Centrum pro diagnostiku a výzkum autismu Brno
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno
Klinika dětské neurologie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice Brno
Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24017328
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20241129140435.0
- 007
- ta
- 008
- 241010s2024 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/ped.2024.044 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Ošlejšková, Hana, $d 1956- $7 mzk2008479452 $u Klinika dětské neurologie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice Brno $u Centrum pro diagnostiku a výzkum autismu, Brno $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno
- 245 10
- $a Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku / $c Hana Ošlejšková, Ilona Bytešníková
- 246 31
- $a Virtual autism. The consequence of overusing digital "screen" technologies at an early age
- 520 3_
- $a V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.
- 520 9_
- $a Over the past few decades, we have experienced a digital revolution. Digital media are now part of our lives. The amount of time children spend in front of various "screens" has dramatically increased, including televisions, video games, video portals like YouTube, smartphones, computers, and other gadgets. This has been a societal trend for the past 15-20 years, which has further escalated dramatically due to the COVID pandemic (1, 2). The results of many studies agree that excessive exposure of children to digital screen technologies has significantly negative impacts on both the mental and physical development of children and adolescents. The term "virtual autism" or "pseudo-autism" describes a condition that results from extreme exposure of very young children to screen technologies without proper balance with normal face-to-face social interactions, sleep, physical activity, and complex interactions with the real world. Virtual autism involves symptoms in the mental domain, including abnormal cognitive, behavioral, language, social, and emotional development of the child, delaying or even halting it. The child's overall cognitive-behavioral manifestation not only "imitates" but is an acquired disorder of the autistic spectrum (autism). The article highlights the risks of inappropriate use of screen technologies in young children from the perspective of a pediatric neurologist and speech therapist.
- 650 17
- $a poruchy autistického spektra $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $x prevence a kontrola $7 D000067877 $2 czmesh
- 650 07
- $a čas strávený před obrazovkou $7 D000077705 $2 czmesh
- 650 17
- $a digitální technologie $x klasifikace $7 D000082222 $2 czmesh
- 650 07
- $a mozek $x růst a vývoj $7 D001921 $2 czmesh
- 650 07
- $a vývojové poruchy u dětí $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D002658 $2 czmesh
- 650 07
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 653 00
- $a virtuální autismus
- 655 07
- $a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Bytešníková, Ilona, $d 1972- $7 pna2007403789 $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno
- 773 0_
- $t Pediatrie pro praxi $x 1213-0494 $g Roč. 25, č. 4 (2024), s. 224-229 $w MED00011583
- 856 41
- $u https://pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-202404-0005_dusledek_naduzivani_digitalnich_screen_technologii_v_ranem_veku_virtualni_autismus_v_kontextu_postnatalniho.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2226 $c 729 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20241001 $b ABA008
- 991 __
- $a 20241129140429 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2203112 $s 1229271
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 25 $c 4 $d 224-229 $e 20240905 $i 1213-0494 $m Pediatrie pro praxi $x MED00011583
- LZP __
- $c NLK193 $d 20241129 $b NLK111 $a Actavia-MED00011583-20241001