-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Srozumitelnost edukačních materiálů na téma cévní mozkové příhody: využití Mistríkova vzorce a poslechového testu
[Intelligibility of educational materials on cerebrovascular accident: using Mistrík's formula and listening test]
Romana Chamerová, Petra Mandysová
Jazyk čeština, angličtina Země Česko Médium elektronický zdroj
- Klíčová slova
- kognitivní screening,
- MeSH
- cévní mozková příhoda diagnóza etiologie prevence a kontrola MeSH
- kognice fyziologie MeSH
- lidé MeSH
- neurologické vyšetření metody statistika a číselné údaje využití MeSH
- plošný screening metody statistika a číselné údaje využití MeSH
- pochopení MeSH
- poslech statistika a číselné údaje MeSH
- senioři MeSH
- statistika jako téma MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma metody MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- senioři MeSH
Cíl: Cílem práce bylo zjistit a porovnat míru srozumitelnosti edukačních materiálů (EM) pro laickou veřejnost na téma cévní mozkové příhody (CMP). Metody: V první fázi proběhla identifi kace EM na téma CMP, které jsou laické veřejnosti k dispozici ve vybraných zdravotnických zařízeních. Matematickou analýzou textu dle Mistríkova vzorce byl mezi nimi identifi kován jeden nejlépe a jeden nejhůře srozumitelný EM. Pro každý z těchto dvou EM byl následně vytvořen tzv. poslechový test a jejich prostřednictvím byla zkoumána míra porozumění textu na laické veřejnosti. Záměrným výběrem bylo pro tyto dva poslechové testy získáno 37 respondentů ve dvou domovech pro seniory. Podmínkou pro jejich zařazení do výzkumu byl věk nad 65 let a úspěšnost na kognitivním screeningovém testu. Výsledky: Z celkového počtu čtyř identifi kovaných EM byly tři materiály dostatečné délky (min. 300 slov) k provedení matematické analýzy dle Mistríkova vzorce. Dle tohoto vzorce byl nejlepší výsledek 31 bodů z maximálně možných 50 – tento EM byl označen jako „nejlépe srozumitelný“; EM s nejnižším počtem bodů (16) byl označen jako „nejhůře srozumitelný“. Výsledek Poslechového testu 1 u „nejlépe srozumitelného“ EM dosáhl 39 % a Poslechového testu 2 u „nejhůře srozumitelného“ EM 26 %. „Nejhůře srozumitelný“ EM vykázal nižší míru srozumitelnosti než „nejlépe srozumitelný“ EM nejen dle Mistríkova vzorce, ale i dle příslušného poslechového testu. Přitom však i „nejlépe srozumitelný“ EM vykázal poměrně nízkou míru srozumitelnosti. Závěry: Je nutné, aby srozumitelnosti EM pro laickou veřejnost byla věnována pozornost. Výzkum v této oblasti by mohl vést ke konkrétním návrhům, jak EM učinit co nejsrozumitelnější.
Aim: The aim of this study was to determine and compare the degree of intelligibility of educational materials (EM) on stroke (CVA) among lay public. Methods: In the fi rst phase, EM on CVA available to the lay public in selected healthcare facilities were identifi ed. Using Mistrík's formula, these EM were subject to mathematical text analysis and the one most easily understandable and the one least understandable EM were identified. Subsequently, for each of these two EM, a listening test was created. In the listening tests, the degree of intelligibility of the texts was tested on lay public. Using a deliberate selection of respondents, 37 study subjects in two homes for seniors were enrolled for these two listening tests. Inclusion criteria included age over 65 and passing a cognitive screening test. Results: Of the four identifi ed EM, three were of suffi cient length (minimum of 300 words) to conduct mathematical analysis using Mistrík's formula. Using the formula, the best score was 31 out of 50 possible points – this EM was identified as the “most easily understandable” EM. The EM with the lowest score (16) was identified as the “least understandable” EM. The result of the Listening test 1 for the “most easily understandable” EM was 39 % and of the Listening test 2 for the “least understandable” EM was 26 %. The “least understandable” EM demonstrated a lower degree of intelligibility than the “most easily understandable” EM not only according to the Mistrík's formula, but also according to the listening tests. However, even the “most easily understandable” EM showed a relatively low level of intelligibility. Conclusions: It is necessary to pay attention to intelligibility of EM for lay public. Research in this area could lead to concrete suggestions how to make EM as easily understandable as possible.
Intelligibility of educational materials on cerebrovascular accident: using Mistrík's formula and listening test
Srozumitelnost edukačních materiálů na téma cévní mozkové příhody: využití Mistríkova vzorce a poslechového testu [elektronický zdroj] /
Citace poskytuje Crossref.org
Obsahuje 2 tabulky
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12014147
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180614083127.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 120501s2012 xr d fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.5507/pol.2012.003 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Chamerová, Romana. $7 _AN067448 $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
- 245 10
- $a Srozumitelnost edukačních materiálů na téma cévní mozkové příhody: využití Mistríkova vzorce a poslechového testu $h [elektronický zdroj] / $c Romana Chamerová, Petra Mandysová
- 246 31
- $a Intelligibility of educational materials on cerebrovascular accident: using Mistrík's formula and listening test
- 500 __
- $a Obsahuje 2 tabulky
- 504 __
- $a Literatura $b 16
- 520 3_
- $a Cíl: Cílem práce bylo zjistit a porovnat míru srozumitelnosti edukačních materiálů (EM) pro laickou veřejnost na téma cévní mozkové příhody (CMP). Metody: V první fázi proběhla identifi kace EM na téma CMP, které jsou laické veřejnosti k dispozici ve vybraných zdravotnických zařízeních. Matematickou analýzou textu dle Mistríkova vzorce byl mezi nimi identifi kován jeden nejlépe a jeden nejhůře srozumitelný EM. Pro každý z těchto dvou EM byl následně vytvořen tzv. poslechový test a jejich prostřednictvím byla zkoumána míra porozumění textu na laické veřejnosti. Záměrným výběrem bylo pro tyto dva poslechové testy získáno 37 respondentů ve dvou domovech pro seniory. Podmínkou pro jejich zařazení do výzkumu byl věk nad 65 let a úspěšnost na kognitivním screeningovém testu. Výsledky: Z celkového počtu čtyř identifi kovaných EM byly tři materiály dostatečné délky (min. 300 slov) k provedení matematické analýzy dle Mistríkova vzorce. Dle tohoto vzorce byl nejlepší výsledek 31 bodů z maximálně možných 50 – tento EM byl označen jako „nejlépe srozumitelný“; EM s nejnižším počtem bodů (16) byl označen jako „nejhůře srozumitelný“. Výsledek Poslechového testu 1 u „nejlépe srozumitelného“ EM dosáhl 39 % a Poslechového testu 2 u „nejhůře srozumitelného“ EM 26 %. „Nejhůře srozumitelný“ EM vykázal nižší míru srozumitelnosti než „nejlépe srozumitelný“ EM nejen dle Mistríkova vzorce, ale i dle příslušného poslechového testu. Přitom však i „nejlépe srozumitelný“ EM vykázal poměrně nízkou míru srozumitelnosti. Závěry: Je nutné, aby srozumitelnosti EM pro laickou veřejnost byla věnována pozornost. Výzkum v této oblasti by mohl vést ke konkrétním návrhům, jak EM učinit co nejsrozumitelnější.
- 520 9_
- $a Aim: The aim of this study was to determine and compare the degree of intelligibility of educational materials (EM) on stroke (CVA) among lay public. Methods: In the fi rst phase, EM on CVA available to the lay public in selected healthcare facilities were identifi ed. Using Mistrík's formula, these EM were subject to mathematical text analysis and the one most easily understandable and the one least understandable EM were identified. Subsequently, for each of these two EM, a listening test was created. In the listening tests, the degree of intelligibility of the texts was tested on lay public. Using a deliberate selection of respondents, 37 study subjects in two homes for seniors were enrolled for these two listening tests. Inclusion criteria included age over 65 and passing a cognitive screening test. Results: Of the four identifi ed EM, three were of suffi cient length (minimum of 300 words) to conduct mathematical analysis using Mistrík's formula. Using the formula, the best score was 31 out of 50 possible points – this EM was identified as the “most easily understandable” EM. The EM with the lowest score (16) was identified as the “least understandable” EM. The result of the Listening test 1 for the “most easily understandable” EM was 39 % and of the Listening test 2 for the “least understandable” EM was 26 %. The “least understandable” EM demonstrated a lower degree of intelligibility than the “most easily understandable” EM not only according to the Mistrík's formula, but also according to the listening tests. However, even the “most easily understandable” EM showed a relatively low level of intelligibility. Conclusions: It is necessary to pay attention to intelligibility of EM for lay public. Research in this area could lead to concrete suggestions how to make EM as easily understandable as possible.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353
- 650 _2
- $a cévní mozková příhoda $x diagnóza $x etiologie $x prevence a kontrola $7 D020521
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a poslech $x statistika a číselné údaje $7 D001314
- 650 _2
- $a neurologické vyšetření $x metody $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D009460
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a kognice $x fyziologie $7 D003071
- 650 _2
- $a plošný screening $x metody $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D008403
- 650 _2
- $a pochopení $7 D032882
- 653 00
- $a kognitivní screening
- 700 1_
- $a Mandysová, Petra $7 xx0085709 $u Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
- 773 0_
- $t Profese on-line $x 1803-4330 $g Roč. 5, č. 1 (2012), s. 11-15 $w MED00169529
- 856 41
- $u https://profeseonline.upol.cz/pdfs/pol/2012/01/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 2 $z 0
- 990 __
- $a 20120501072901 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180614083341 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 907730 $s 771189
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2012 $b 5 $c 1 $d 11-15 $i 1803-4330 $m Profese online $n Profese online (Brno) $x MED00169529
- LZP __
- $a 2012-19/vtjb