Detail
Článek
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum
[Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research]

Lucie Foltová, Šárka Portešová, Lubomír Kukla

. 2013 ; 57 (6) : 505-520.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem, srovnávací studie

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14045045

Dyslexie je často spojována s dalšími psychosociálními potížemi. Cílem práce je ověření těchto výsledků na české populaci, včetně odhalení vývojové trajektorie sledovaných potíží. Stať se dále zaměřuje na případné rozdíly mezi pohledem dětí (resp. adolescentů) a jejich matek. Ve studii je použit dotazník SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) k měření behaviorálních, emočních a sociálních potíží, ale také prosociálního chování. Soubor tvoří děti (ze studie ELSPAC) s diagnózou dyslexie 520 / Výzkumné studie (N = 50) a kontrolní skupina dětí bez školních potíží (N = 405). Měření bylo provedeno ve třech obdobích: v 7 letech (matka); v 11 letech (matka i dítě) a v 15 letech (matka i adolescent). V 15 letech adolescenti dále vyplnili dotazník životní spokojenosti (SWLS) a škálu sebehodnocení (RSES). Provázanost dyslexie s dalšími psychosociálními problémy se však ukazuje jako nejednoznačná. Z vývojové trajektorie vyplývá, že největší potíže mají dyslektické děti v 7 letech, poté následuje značný pokles v 11 letech. V 15 letech dochází k mírnému nárůstu, který je ovšem menší než u nedyslektických adolescentů. Oproti předpokladům české děti o sobě uvádějí více projevů problematického chování, než vychází z hodnocení matkami, jsou tak k sobě mnohem kritičtější. Velmi zajímavá je shoda pohledu matek a dyslektických dětí, která se u kontrolní skupiny nevyskytuje. Adolescenti s dyslexií nevykazují nižší sebehodnocení ani celkovou životní spokojenost. Pozitivní je také to, že se od kontrolní skupiny neliší v projevech prosociálního chování.

Objectives. Dyslexia is often associated with other psychosocial difficulties. The aim of this work is to verify these results in the Czech population, including the detection of the developmental trajectory of the examined difficulties. Furthermore, the study focuses on potential differences between the view of children (or adolescents) themselves and their mothers. Sample and setting. In the study, the SDQ Questionnaire (Strengths and Difficulties Questionnaire) is used to measure behavioral, emotional and social difficulties, but also prosocial behavior. The sample comprises children (from the study ELSPAC) diagnosed with dyslexia (N=50) and a control group of children without school difficulties (N=405). The measurement was carried out in three periods: at 7 years (mother); at 11 years (both mother and child) and 15 years (both mother and adolescent). Furthermore, at 15 years of age, adolescents completed the Life Satisfaction Questionnaire (SWLS) and the Self- Esteem Scale (RSES). Results. The correlation of dyslexia with other psychosocial problems appears to be ambiguous. The developmental trajectory shows that greatest difficulties can be found in dyslexic children at 7 years of age; subsequently, there is a considerable decline at 11 years of age. At 15 years, there is a slight increase, which is, however, smaller than in non-dyslexic adolescents. Contrary to expectations, Czech children report about themselves more manifestations of problematic behavior than it is evident from their mothers’ assessments; therefore, they are much more critical to themselves. Interestingly, there is an agreement between the view of mothers and dyslexic children, which does not occur in the control group. Adolescents with dyslexia do not exhibit lower self-esteem or overall life satisfaction. Moreover, it is also positive that they do not differ from the control group in the manifestations of prosocial behavior. Study limitation. Sample size of dyslexic group; absence of external diagnostics.

Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14045045
003      
CZ-PrNML
005      
20140306133738.0
007      
ta
008      
140206s2013 xr d f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Foltová, Lucie $7 _AN058111 $u Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita, Brno; Ústav preventivního lékařství, LF MU, Brno
245    10
$a Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum / $c Lucie Foltová, Šárka Portešová, Lubomír Kukla
246    31
$a Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Dyslexie je často spojována s dalšími psychosociálními potížemi. Cílem práce je ověření těchto výsledků na české populaci, včetně odhalení vývojové trajektorie sledovaných potíží. Stať se dále zaměřuje na případné rozdíly mezi pohledem dětí (resp. adolescentů) a jejich matek. Ve studii je použit dotazník SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) k měření behaviorálních, emočních a sociálních potíží, ale také prosociálního chování. Soubor tvoří děti (ze studie ELSPAC) s diagnózou dyslexie 520 / Výzkumné studie (N = 50) a kontrolní skupina dětí bez školních potíží (N = 405). Měření bylo provedeno ve třech obdobích: v 7 letech (matka); v 11 letech (matka i dítě) a v 15 letech (matka i adolescent). V 15 letech adolescenti dále vyplnili dotazník životní spokojenosti (SWLS) a škálu sebehodnocení (RSES). Provázanost dyslexie s dalšími psychosociálními problémy se však ukazuje jako nejednoznačná. Z vývojové trajektorie vyplývá, že největší potíže mají dyslektické děti v 7 letech, poté následuje značný pokles v 11 letech. V 15 letech dochází k mírnému nárůstu, který je ovšem menší než u nedyslektických adolescentů. Oproti předpokladům české děti o sobě uvádějí více projevů problematického chování, než vychází z hodnocení matkami, jsou tak k sobě mnohem kritičtější. Velmi zajímavá je shoda pohledu matek a dyslektických dětí, která se u kontrolní skupiny nevyskytuje. Adolescenti s dyslexií nevykazují nižší sebehodnocení ani celkovou životní spokojenost. Pozitivní je také to, že se od kontrolní skupiny neliší v projevech prosociálního chování.
520    9_
$a Objectives. Dyslexia is often associated with other psychosocial difficulties. The aim of this work is to verify these results in the Czech population, including the detection of the developmental trajectory of the examined difficulties. Furthermore, the study focuses on potential differences between the view of children (or adolescents) themselves and their mothers. Sample and setting. In the study, the SDQ Questionnaire (Strengths and Difficulties Questionnaire) is used to measure behavioral, emotional and social difficulties, but also prosocial behavior. The sample comprises children (from the study ELSPAC) diagnosed with dyslexia (N=50) and a control group of children without school difficulties (N=405). The measurement was carried out in three periods: at 7 years (mother); at 11 years (both mother and child) and 15 years (both mother and adolescent). Furthermore, at 15 years of age, adolescents completed the Life Satisfaction Questionnaire (SWLS) and the Self- Esteem Scale (RSES). Results. The correlation of dyslexia with other psychosocial problems appears to be ambiguous. The developmental trajectory shows that greatest difficulties can be found in dyslexic children at 7 years of age; subsequently, there is a considerable decline at 11 years of age. At 15 years, there is a slight increase, which is, however, smaller than in non-dyslexic adolescents. Contrary to expectations, Czech children report about themselves more manifestations of problematic behavior than it is evident from their mothers’ assessments; therefore, they are much more critical to themselves. Interestingly, there is an agreement between the view of mothers and dyslexic children, which does not occur in the control group. Adolescents with dyslexia do not exhibit lower self-esteem or overall life satisfaction. Moreover, it is also positive that they do not differ from the control group in the manifestations of prosocial behavior. Study limitation. Sample size of dyslexic group; absence of external diagnostics.
650    12
$a dyslexie $x psychologie $7 D004410
650    _2
$a longitudinální studie $x statistika a číselné údaje $7 D008137
650    _2
$a rozvoj osobnosti $7 D010553
650    _2
$a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
650    12
$a chování dětí $x klasifikace $x psychologie $7 D002652
650    12
$a chování mladistvých $x klasifikace $x psychologie $7 D000294
650    _2
$a osobní uspokojení $7 D010549
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a poruchy se sníženou pozorností a vyrušováním $x klasifikace $7 D019958
650    12
$a poruchy chování u dětí $x etiologie $7 D002653
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a psychický stres $x klasifikace $7 D013315
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a matky $x psychologie $7 D009035
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
700    1_
$a Portešová, Šárka, $d 1968- $7 xx0050844 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, FSS MU, Brno
700    1_
$a Kukla, Lubomír, $d 1955- $7 skuk0003566 $u RECETOX - PřF MU, Brno
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 57, č. 6 (2013), s. 505-520 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140206121343 $b ABA008
991    __
$a 20140306133740 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1009768 $s 843577
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 57 $c 6 $d 505-520 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK121 $d 20140306 $a NLK 2014-08/dk

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...