-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum
[Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research]
Lucie Foltová, Šárka Portešová, Lubomír Kukla
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem, srovnávací studie
E-zdroje NLK Online
ProQuest Central od 2006-01-01Psychology Database (ProQuest) od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources od 2009
- MeSH
- chování dětí * klasifikace psychologie MeSH
- chování mladistvých * klasifikace psychologie MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- dyslexie * psychologie MeSH
- interpersonální vztahy MeSH
- lidé MeSH
- longitudinální studie statistika a číselné údaje MeSH
- matky psychologie MeSH
- mladiství MeSH
- osobní uspokojení MeSH
- poruchy chování u dětí * etiologie MeSH
- poruchy se sníženou pozorností a vyrušováním klasifikace MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychický stres klasifikace MeSH
- rozvoj osobnosti MeSH
- sebezhodnocení (psychologie) MeSH
- statistika jako téma MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- srovnávací studie MeSH
Dyslexie je často spojována s dalšími psychosociálními potížemi. Cílem práce je ověření těchto výsledků na české populaci, včetně odhalení vývojové trajektorie sledovaných potíží. Stať se dále zaměřuje na případné rozdíly mezi pohledem dětí (resp. adolescentů) a jejich matek. Ve studii je použit dotazník SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) k měření behaviorálních, emočních a sociálních potíží, ale také prosociálního chování. Soubor tvoří děti (ze studie ELSPAC) s diagnózou dyslexie 520 / Výzkumné studie (N = 50) a kontrolní skupina dětí bez školních potíží (N = 405). Měření bylo provedeno ve třech obdobích: v 7 letech (matka); v 11 letech (matka i dítě) a v 15 letech (matka i adolescent). V 15 letech adolescenti dále vyplnili dotazník životní spokojenosti (SWLS) a škálu sebehodnocení (RSES). Provázanost dyslexie s dalšími psychosociálními problémy se však ukazuje jako nejednoznačná. Z vývojové trajektorie vyplývá, že největší potíže mají dyslektické děti v 7 letech, poté následuje značný pokles v 11 letech. V 15 letech dochází k mírnému nárůstu, který je ovšem menší než u nedyslektických adolescentů. Oproti předpokladům české děti o sobě uvádějí více projevů problematického chování, než vychází z hodnocení matkami, jsou tak k sobě mnohem kritičtější. Velmi zajímavá je shoda pohledu matek a dyslektických dětí, která se u kontrolní skupiny nevyskytuje. Adolescenti s dyslexií nevykazují nižší sebehodnocení ani celkovou životní spokojenost. Pozitivní je také to, že se od kontrolní skupiny neliší v projevech prosociálního chování.
Objectives. Dyslexia is often associated with other psychosocial difficulties. The aim of this work is to verify these results in the Czech population, including the detection of the developmental trajectory of the examined difficulties. Furthermore, the study focuses on potential differences between the view of children (or adolescents) themselves and their mothers. Sample and setting. In the study, the SDQ Questionnaire (Strengths and Difficulties Questionnaire) is used to measure behavioral, emotional and social difficulties, but also prosocial behavior. The sample comprises children (from the study ELSPAC) diagnosed with dyslexia (N=50) and a control group of children without school difficulties (N=405). The measurement was carried out in three periods: at 7 years (mother); at 11 years (both mother and child) and 15 years (both mother and adolescent). Furthermore, at 15 years of age, adolescents completed the Life Satisfaction Questionnaire (SWLS) and the Self- Esteem Scale (RSES). Results. The correlation of dyslexia with other psychosocial problems appears to be ambiguous. The developmental trajectory shows that greatest difficulties can be found in dyslexic children at 7 years of age; subsequently, there is a considerable decline at 11 years of age. At 15 years, there is a slight increase, which is, however, smaller than in non-dyslexic adolescents. Contrary to expectations, Czech children report about themselves more manifestations of problematic behavior than it is evident from their mothers’ assessments; therefore, they are much more critical to themselves. Interestingly, there is an agreement between the view of mothers and dyslexic children, which does not occur in the control group. Adolescents with dyslexia do not exhibit lower self-esteem or overall life satisfaction. Moreover, it is also positive that they do not differ from the control group in the manifestations of prosocial behavior. Study limitation. Sample size of dyslexic group; absence of external diagnostics.
Institut celoživotního vzdělávání Mendelova univerzita Brno
Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14045045
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140306133738.0
- 007
- ta
- 008
- 140206s2013 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Foltová, Lucie $7 _AN058111 $u Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita, Brno; Ústav preventivního lékařství, LF MU, Brno
- 245 10
- $a Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum / $c Lucie Foltová, Šárka Portešová, Lubomír Kukla
- 246 31
- $a Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Dyslexie je často spojována s dalšími psychosociálními potížemi. Cílem práce je ověření těchto výsledků na české populaci, včetně odhalení vývojové trajektorie sledovaných potíží. Stať se dále zaměřuje na případné rozdíly mezi pohledem dětí (resp. adolescentů) a jejich matek. Ve studii je použit dotazník SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) k měření behaviorálních, emočních a sociálních potíží, ale také prosociálního chování. Soubor tvoří děti (ze studie ELSPAC) s diagnózou dyslexie 520 / Výzkumné studie (N = 50) a kontrolní skupina dětí bez školních potíží (N = 405). Měření bylo provedeno ve třech obdobích: v 7 letech (matka); v 11 letech (matka i dítě) a v 15 letech (matka i adolescent). V 15 letech adolescenti dále vyplnili dotazník životní spokojenosti (SWLS) a škálu sebehodnocení (RSES). Provázanost dyslexie s dalšími psychosociálními problémy se však ukazuje jako nejednoznačná. Z vývojové trajektorie vyplývá, že největší potíže mají dyslektické děti v 7 letech, poté následuje značný pokles v 11 letech. V 15 letech dochází k mírnému nárůstu, který je ovšem menší než u nedyslektických adolescentů. Oproti předpokladům české děti o sobě uvádějí více projevů problematického chování, než vychází z hodnocení matkami, jsou tak k sobě mnohem kritičtější. Velmi zajímavá je shoda pohledu matek a dyslektických dětí, která se u kontrolní skupiny nevyskytuje. Adolescenti s dyslexií nevykazují nižší sebehodnocení ani celkovou životní spokojenost. Pozitivní je také to, že se od kontrolní skupiny neliší v projevech prosociálního chování.
- 520 9_
- $a Objectives. Dyslexia is often associated with other psychosocial difficulties. The aim of this work is to verify these results in the Czech population, including the detection of the developmental trajectory of the examined difficulties. Furthermore, the study focuses on potential differences between the view of children (or adolescents) themselves and their mothers. Sample and setting. In the study, the SDQ Questionnaire (Strengths and Difficulties Questionnaire) is used to measure behavioral, emotional and social difficulties, but also prosocial behavior. The sample comprises children (from the study ELSPAC) diagnosed with dyslexia (N=50) and a control group of children without school difficulties (N=405). The measurement was carried out in three periods: at 7 years (mother); at 11 years (both mother and child) and 15 years (both mother and adolescent). Furthermore, at 15 years of age, adolescents completed the Life Satisfaction Questionnaire (SWLS) and the Self- Esteem Scale (RSES). Results. The correlation of dyslexia with other psychosocial problems appears to be ambiguous. The developmental trajectory shows that greatest difficulties can be found in dyslexic children at 7 years of age; subsequently, there is a considerable decline at 11 years of age. At 15 years, there is a slight increase, which is, however, smaller than in non-dyslexic adolescents. Contrary to expectations, Czech children report about themselves more manifestations of problematic behavior than it is evident from their mothers’ assessments; therefore, they are much more critical to themselves. Interestingly, there is an agreement between the view of mothers and dyslexic children, which does not occur in the control group. Adolescents with dyslexia do not exhibit lower self-esteem or overall life satisfaction. Moreover, it is also positive that they do not differ from the control group in the manifestations of prosocial behavior. Study limitation. Sample size of dyslexic group; absence of external diagnostics.
- 650 12
- $a dyslexie $x psychologie $7 D004410
- 650 _2
- $a longitudinální studie $x statistika a číselné údaje $7 D008137
- 650 _2
- $a rozvoj osobnosti $7 D010553
- 650 _2
- $a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
- 650 12
- $a chování dětí $x klasifikace $x psychologie $7 D002652
- 650 12
- $a chování mladistvých $x klasifikace $x psychologie $7 D000294
- 650 _2
- $a osobní uspokojení $7 D010549
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a poruchy se sníženou pozorností a vyrušováním $x klasifikace $7 D019958
- 650 12
- $a poruchy chování u dětí $x etiologie $7 D002653
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a psychický stres $x klasifikace $7 D013315
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a matky $x psychologie $7 D009035
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Portešová, Šárka, $d 1968- $7 xx0050844 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, FSS MU, Brno
- 700 1_
- $a Kukla, Lubomír, $d 1955- $7 skuk0003566 $u RECETOX - PřF MU, Brno
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 57, č. 6 (2013), s. 505-520 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140206121343 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140306133740 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1009768 $s 843577
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 57 $c 6 $d 505-520 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK121 $d 20140306 $a NLK 2014-08/dk