- 
             Something wrong with this record ?
 
    Měření úrovně emočního uvědomění – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění LEAS
    
[Measuring emotional awareness – a pilot study of psychometric properties of the czech adaptation of the levels of emotional awareness scale]
    
       M. Světlák, T. Bernátová, E. Pavlíková, L. Winklerová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
        Grant support
          
              NV15-30062A 
          
      MZ0   
          
            CEP Register  
          
      
      
  Digital library  NLK 
   
   
      Full text - Article
   
   
   
   
      Full text - Article
   
   
   
   
      Source
   
   
   
   
      Source
   
   
   
   
      Source
   
   
 NLK 
   
      ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
   
    from 2007
    
- Keywords
- emoční uvědomění,
- MeSH
- Affective Symptoms * diagnosis classification psychology MeSH
- Diagnostic Self Evaluation * MeSH
- Emotions * physiology classification MeSH
- Humans MeSH
- Neuropsychiatry methods MeSH
- Neuropsychology methods MeSH
- Pilot Projects MeSH
- Psychiatric Status Rating Scales standards statistics & numerical data MeSH
- Psychological Tests standards MeSH
- Psychometrics MeSH
- Psychophysiologic Disorders diagnosis etiology MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
Úvod: Popis a hodnocení úrovně a struktury individuální schopnosti vědomě monitorovat své vnitřní stavy a verbálně/kognitivně strukturovat svou emoční zkušenost představují jednu z klíčových oblastí neuropsychiatrické a neuropsychologické diagnostiky ať už v běžné klinické praxi nebo i v oblasti neurovědeckého výzkumu. Škála úrovně emočního uvědomění (Levels of Emotional Awareness Scale; LEAS) představuje jedinečný diagnostický a výzkumný nástroj, který svou formou přesahuje možnosti běžně používaných dotazníkových metod v této oblasti. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem této škály v našich podmínkách, popsat psychologickou teorii, která stojí v pozadí tohoto nástroje, a prezentovat výsledky psychometrických vlastností tohoto diagnostického a výzkumného nástroje. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward‑backward translation“. Výběrový soubor sestával z 207 žen, které aktuálně studují na vysoké škole anebo v nedávné době toto studium dokončily (průměrný věk 22,4 ? 2,4). Výsledky: Analýza doložila velmi dobrou intratestovou homogenitu škály LEAS (Celková α = 0,87; Vlastní α = 0,76; Druzí α = 0,78) a její reliabilitu (reliabilita paralelních forem LEAS A a B: Celková 0,82; Vlastní 0,77; Druzí 0,78).Průměrné výsledné hodnoty jednotlivých subškál LEAS: Celková 61,4 ? 8,5; Vlastní 51,7 ? 9,2; Druzí 44,4 ? 10,6. Závěr: Česká verze škály měřící úroveň a strukturu emočního uvědomění LEAS představuje jedinečnou a originální metodu s velmi dobrými psychometrickými vlastnostmi, srovnatelnými s výsledky jiných autorů v této oblasti. Metoda je tedy připravená pro použití v běžné klinické praxi a stejně tak pro výzkum v oblasti afektivních neurověd.
Introduction: Measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used questionnaires in this area. Aim: The aim of the present paper is to report the first experience with the Czech translation of the scale, to describe the psychological theory behind this tool and to present psychometric properties of the Czech LEAS adaptation. Methods: The LEAS was translated into Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 207 Masaryk university women students (age: 22.4 ? 2.4). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed high intra-test homogeneity (Total α = 0.87; Self α = 0.76; Others α = 0.78). Reliability analysis of the LEAS parallel forms A and B has also shown good stability of the measure across time (Total 0.80; Self 0.77; Others 0.78). The mean values for the LEAS subscales were: Total 61.4 ? 8.5; Self 51.7 ? 9.2; Others 44.4 ? 10.6. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale shows very good psychometric properties that support its use in clinical and scientific practice. Implications for clinical and research contexts are discussed. Key words: emotional awareness – Levels of Emotional Awareness Scale – emotion dysregulation psychosomatic disorders – functional disorders The authors declare they have no potential conflicts of interest concerning drugs, products, or services used in the study. The Editorial Board declares that the manuscript met the ICMJE “uniform requirements” for biomedical papers.
Measuring emotional awareness – a pilot study of psychometric properties of the czech adaptation of the levels of emotional awareness scale
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15038093
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20201102095655.0
- 007
- ta
- 008
- 151204s2015 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Světlák, Miroslav, $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $d 1979- $7 xx0083035
- 245 10
- $a Měření úrovně emočního uvědomění – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění LEAS / $c M. Světlák, T. Bernátová, E. Pavlíková, L. Winklerová
- 246 31
- $a Measuring emotional awareness – a pilot study of psychometric properties of the czech adaptation of the levels of emotional awareness scale
- 520 3_
- $a Úvod: Popis a hodnocení úrovně a struktury individuální schopnosti vědomě monitorovat své vnitřní stavy a verbálně/kognitivně strukturovat svou emoční zkušenost představují jednu z klíčových oblastí neuropsychiatrické a neuropsychologické diagnostiky ať už v běžné klinické praxi nebo i v oblasti neurovědeckého výzkumu. Škála úrovně emočního uvědomění (Levels of Emotional Awareness Scale; LEAS) představuje jedinečný diagnostický a výzkumný nástroj, který svou formou přesahuje možnosti běžně používaných dotazníkových metod v této oblasti. Cíl: Cílem článku je referovat o prvních zkušenostech s překladem této škály v našich podmínkách, popsat psychologickou teorii, která stojí v pozadí tohoto nástroje, a prezentovat výsledky psychometrických vlastností tohoto diagnostického a výzkumného nástroje. Soubor a metodika: Škála byla přeložena metodou „forward‑backward translation“. Výběrový soubor sestával z 207 žen, které aktuálně studují na vysoké škole anebo v nedávné době toto studium dokončily (průměrný věk 22,4 ? 2,4). Výsledky: Analýza doložila velmi dobrou intratestovou homogenitu škály LEAS (Celková α = 0,87; Vlastní α = 0,76; Druzí α = 0,78) a její reliabilitu (reliabilita paralelních forem LEAS A a B: Celková 0,82; Vlastní 0,77; Druzí 0,78).Průměrné výsledné hodnoty jednotlivých subškál LEAS: Celková 61,4 ? 8,5; Vlastní 51,7 ? 9,2; Druzí 44,4 ? 10,6. Závěr: Česká verze škály měřící úroveň a strukturu emočního uvědomění LEAS představuje jedinečnou a originální metodu s velmi dobrými psychometrickými vlastnostmi, srovnatelnými s výsledky jiných autorů v této oblasti. Metoda je tedy připravená pro použití v běžné klinické praxi a stejně tak pro výzkum v oblasti afektivních neurověd.
- 520 9_
- $a Introduction: Measurement of emotional awareness structure and its developmental level represents one of the key areas of neuropsychiatry and neuropsychology diagnostics in routine clinical practice or in affective neuroscience research. Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) is a unique psychodiagnostic and research tool that is beyond the capabilities of commonly used questionnaires in this area. Aim: The aim of the present paper is to report the first experience with the Czech translation of the scale, to describe the psychological theory behind this tool and to present psychometric properties of the Czech LEAS adaptation. Methods: The LEAS was translated into Czech using the forward-backward translation method. Complete data were obtained from 207 Masaryk university women students (age: 22.4 ? 2.4). Results: Internal consistency analyses of the LEAS showed high intra-test homogeneity (Total α = 0.87; Self α = 0.76; Others α = 0.78). Reliability analysis of the LEAS parallel forms A and B has also shown good stability of the measure across time (Total 0.80; Self 0.77; Others 0.78). The mean values for the LEAS subscales were: Total 61.4 ? 8.5; Self 51.7 ? 9.2; Others 44.4 ? 10.6. Conclusions: The Czech adaptation of the Levels of Emotional Awareness Scale shows very good psychometric properties that support its use in clinical and scientific practice. Implications for clinical and research contexts are discussed. Key words: emotional awareness – Levels of Emotional Awareness Scale – emotion dysregulation psychosomatic disorders – functional disorders The authors declare they have no potential conflicts of interest concerning drugs, products, or services used in the study. The Editorial Board declares that the manuscript met the ICMJE “uniform requirements” for biomedical papers.
- 650 12
- $a afektivní symptomy $x diagnóza $x klasifikace $x psychologie $7 D000342
- 650 12
- $a emoce $x fyziologie $x klasifikace $7 D004644
- 650 12
- $a diagnostické sebehodnocení $7 D059026
- 650 _2
- $a neuropsychiatrie $x metody $7 D058027
- 650 _2
- $a neuropsychologie $x metody $7 D009484
- 650 _2
- $a psychiatrické posuzovací škály $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D011569
- 650 _2
- $a psychometrie $7 D011594
- 650 _2
- $a psychologické testy $x normy $7 D011581
- 650 _2
- $a psychosomatické poruchy $x diagnóza $x etiologie $7 D011602
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a pilotní projekty $7 D010865
- 653 00
- $a emoční uvědomění
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Knejzlíková, Terézia. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně; Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $7 mub2017973094
- 700 1_
- $a Pavlíková, Eva, $u Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno $d 1967- $7 nlk20020105634
- 700 1_
- $a Winklerová, Libuše. $u Ústav psychologie a psychosomatiky, LF MU v Brně $7 xx0304179
- 773 0_
- $w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 78, č. 6 (2015), s. 680-686
- 787 18
- $i Komentář: $a Obereignerů, Radko, $t Komentář k článku autorů Světlák et al. Měření úrovně emočního uvědomění – pilotní studie ověřující základní psychometrické vlastnosti české verze Škály úrovně emočního uvědomění LEAS / $d 2015 $w bmc15038094
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2015-6-7/mereni-urovne-emocniho-uvedomeni-pilotni-studie-overujici-zakladni-psychometricke-vlastnosti-ceske-verze-skaly-urovne-emocniho-uvedomeni-leas-56572 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20151204 $b ABA008
- 991 __
- $a 20201102095656 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1099707 $s 921293
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2015 $b 78 $c 6 $d 680-686 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 98311
- GRA __
- $a NV15-30062A $p MZ0
- LZP __
- $c NLK184 $d 20151221 $b NLK118 $a Meditorial-20151204
