• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Stav kvality hlasu pedagogů ostravských základních škol
[State of voice quality in pedagogues of Ostrava City Elementary Schools]

Vojkovská K., Mrázková E., Sachová P., Matějková M., Janout V., Hajduková Z.

. 2015 ; 67 (2) : 46-52.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15038111

Digitální knihovna NLK
Zdroj

E-zdroje Online

Úvod: Kultivovaný mluvní a hlasový projev je jedním z předpokladů úspěšnosti v mnoha profesích. Z hlediska nároků na kvalitu hlasu podle doporučení Unie evropských foniatrů rozlišujeme 4 skupiny hlasových profesionálů. Jsou to osoby, které pro výkon svého povolání nezbytně potřebují dokonalou hlasovou funkci. Cílem práce byla analýza hlasu pomocí počítačem řízeného standardizovaného měřícího systému pro analýzu profilu mluveného projevu u pedagogů ostravských základních škol, jež spadají do druhé skupiny hlasových profesionálů. Metodika: V rámci studie bylo osloveno 63 základních škol různých městských částí Ostravy. Se souhlasy ředitelů jsme se setkali u 34 z nich. Sběr dat probíhal v září až listopadu roku 2012 a účast jednotlivých pedagogů na měření byla založena na dobrovolnosti, celkem se zapojilo 495 respondentů. Respondenti byli podrobeni vyšetření hlasu pomocí modulárního systému lingWAVES pro analýzu a terapii hlasu a řeči. Akustickým hodnocením mluvního hlasu jsme posuzovali parametry jako fonační doba, intenzitní rozsah, frekvenční rozsah a profil mluvního hlasu. Jako objektivní a kvantitativní korelát kvality hlasu byl měřen Dysphonia Severity Index, pomocí něhož je možné hlasy klasifikovat do šesti skupin poškození hlasu. Výsledky: Celkový počet zúčastněných pedagogických pracovníků dosáhl 495 osob, z toho počítačovou analýzu hlasu absolvovalo 484 respondentů (98 %). Fonační doba byla u 45 % pedagogů naměřena průměrná. Nadpoloviční část pedagogů, tj. 64 %, vykazovala průměrné hodnoty v měření dynamického rozsahu. Podle křivky mluveného hlasu nebo-li Speaking profile slope odpovídalo kvalitě dobrých hlasů 84 % respondentů. Dysphonia Severity Index byl vyhodnocen u 423 respondentů, u zbylých osob nebyla kompletní kombinace čtyř hlasových charakteristik nutná pro výpočet indexu. V závislosti na měření odpovídaly výsledné hodnoty jednotlivým skupinám následovně: žádná dysfonie u 67,8 % pedagogů, lehká dysfonie u 19,6 %, lehká až střední dysfonie u 8 % pedagogů, mírná dysfonie u 3,8 % pedagogů, stálá dysfonie u 0,5 % pedagogů, silná přetrvávající afonie u 0,2 % pedagogů. Závěr: Zjistili jsme, že stále existují situace, kdy jsou pedagogové v důsledku neustálého přepínání svého hlasu náchylnější k vzniku profesionálních poruch hlasu. Výsledky naznačují, že výuka je vysoce rizikové povolání vedoucí ke vzniku hlasových poruch a že tento zdravotní problém může mít vztah k neschopnosti výkonu této profese.

Introduction: A cultivated speech and voice display is one of presumptions for success in many occupations. From the point of view of requirements for the quality of voice, four groups of vocal professionals were classified according to the European Phoniatric Professional Union. These specialists need perfect voice function for their occupation. The objective of the investigation was the voice analysis by a computer-guided standardized measuring system for analysis of the profile of the vocal display in pedagogues of Ostrava City elementary schools, which belong to the second group of voice professionals. Methods: 63 Elementary Schools were addressed in various city parts of Ostrava. The approval of school masters was reached in 34 of them. The collection of data proceeded from September through November 2012 and the participation of individual pedagogues in the measurement was voluntary with 495 responders taking part on the whole. The responders underwent voice examination by means of a modular system lingWAVES for analysis and therapy of voice and speech. The acoustic evaluation of spoken voice was used to evaluate parameters such as phonation time, intensity range, frequency range and spoken voice profile. As an objective and quantitative correlate of the voice quality we measure the Dysphonia Severity Index, which makes it possible to classify the voices in six groups of voice damage. Results: The total number of participating pedagogical workers reached 495 persons, of which 484 respondents completed voice analysis (98%). The average phonation time was found in 45% of the pedagogues. More than a half of the pedagogues, i.e. 64% demonstrated average values in the measurement of dynamic range. Eighty four per cent of respondents corresponded to the quality of good voice according to the spoken voice curve, i.e. the Speaking profile slope. Dysphonia Severity Index was evaluated in 423 respondents and in the remaining persons the complete combination of four voice characteristics was not necessary for calculation of the index. The resulting values corresponded to individual groups in relation to the measurement in the following way: no dysphonia in 67.8% of pedagogues, light dysphonia in 19.6%, light to medium dysphonia in 8%, mild dysphonia in 3.8% of pedagogues; a stable dysphonia was present in 0.5% of pedagogues and a strong persisting aphonia in 0.2% of pedagogues. Conclusion: It has become obvious that there are still situations, where the pedagogues are susceptible to the development of occupational voice disorders due to permanent overstraining for their vocal cords. The results indicate that education is an occupation at high risk of origin of voice disorders and this medical problem can be related to inability to perform this occupation.

State of voice quality in pedagogues of Ostrava City Elementary Schools

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15038111
003      
CZ-PrNML
005      
20200302104039.0
007      
ta
008      
151204s2015 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vojkovská, Kristýna $u Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Lékařská fakulta Ostravské univerzity; Centrum pro poruchy sluchu a rovnováhy $7 xx0238542
245    10
$a Stav kvality hlasu pedagogů ostravských základních škol / $c Vojkovská K., Mrázková E., Sachová P., Matějková M., Janout V., Hajduková Z.
246    31
$a State of voice quality in pedagogues of Ostrava City Elementary Schools
520    3_
$a Úvod: Kultivovaný mluvní a hlasový projev je jedním z předpokladů úspěšnosti v mnoha profesích. Z hlediska nároků na kvalitu hlasu podle doporučení Unie evropských foniatrů rozlišujeme 4 skupiny hlasových profesionálů. Jsou to osoby, které pro výkon svého povolání nezbytně potřebují dokonalou hlasovou funkci. Cílem práce byla analýza hlasu pomocí počítačem řízeného standardizovaného měřícího systému pro analýzu profilu mluveného projevu u pedagogů ostravských základních škol, jež spadají do druhé skupiny hlasových profesionálů. Metodika: V rámci studie bylo osloveno 63 základních škol různých městských částí Ostravy. Se souhlasy ředitelů jsme se setkali u 34 z nich. Sběr dat probíhal v září až listopadu roku 2012 a účast jednotlivých pedagogů na měření byla založena na dobrovolnosti, celkem se zapojilo 495 respondentů. Respondenti byli podrobeni vyšetření hlasu pomocí modulárního systému lingWAVES pro analýzu a terapii hlasu a řeči. Akustickým hodnocením mluvního hlasu jsme posuzovali parametry jako fonační doba, intenzitní rozsah, frekvenční rozsah a profil mluvního hlasu. Jako objektivní a kvantitativní korelát kvality hlasu byl měřen Dysphonia Severity Index, pomocí něhož je možné hlasy klasifikovat do šesti skupin poškození hlasu. Výsledky: Celkový počet zúčastněných pedagogických pracovníků dosáhl 495 osob, z toho počítačovou analýzu hlasu absolvovalo 484 respondentů (98 %). Fonační doba byla u 45 % pedagogů naměřena průměrná. Nadpoloviční část pedagogů, tj. 64 %, vykazovala průměrné hodnoty v měření dynamického rozsahu. Podle křivky mluveného hlasu nebo-li Speaking profile slope odpovídalo kvalitě dobrých hlasů 84 % respondentů. Dysphonia Severity Index byl vyhodnocen u 423 respondentů, u zbylých osob nebyla kompletní kombinace čtyř hlasových charakteristik nutná pro výpočet indexu. V závislosti na měření odpovídaly výsledné hodnoty jednotlivým skupinám následovně: žádná dysfonie u 67,8 % pedagogů, lehká dysfonie u 19,6 %, lehká až střední dysfonie u 8 % pedagogů, mírná dysfonie u 3,8 % pedagogů, stálá dysfonie u 0,5 % pedagogů, silná přetrvávající afonie u 0,2 % pedagogů. Závěr: Zjistili jsme, že stále existují situace, kdy jsou pedagogové v důsledku neustálého přepínání svého hlasu náchylnější k vzniku profesionálních poruch hlasu. Výsledky naznačují, že výuka je vysoce rizikové povolání vedoucí ke vzniku hlasových poruch a že tento zdravotní problém může mít vztah k neschopnosti výkonu této profese.
520    9_
$a Introduction: A cultivated speech and voice display is one of presumptions for success in many occupations. From the point of view of requirements for the quality of voice, four groups of vocal professionals were classified according to the European Phoniatric Professional Union. These specialists need perfect voice function for their occupation. The objective of the investigation was the voice analysis by a computer-guided standardized measuring system for analysis of the profile of the vocal display in pedagogues of Ostrava City elementary schools, which belong to the second group of voice professionals. Methods: 63 Elementary Schools were addressed in various city parts of Ostrava. The approval of school masters was reached in 34 of them. The collection of data proceeded from September through November 2012 and the participation of individual pedagogues in the measurement was voluntary with 495 responders taking part on the whole. The responders underwent voice examination by means of a modular system lingWAVES for analysis and therapy of voice and speech. The acoustic evaluation of spoken voice was used to evaluate parameters such as phonation time, intensity range, frequency range and spoken voice profile. As an objective and quantitative correlate of the voice quality we measure the Dysphonia Severity Index, which makes it possible to classify the voices in six groups of voice damage. Results: The total number of participating pedagogical workers reached 495 persons, of which 484 respondents completed voice analysis (98%). The average phonation time was found in 45% of the pedagogues. More than a half of the pedagogues, i.e. 64% demonstrated average values in the measurement of dynamic range. Eighty four per cent of respondents corresponded to the quality of good voice according to the spoken voice curve, i.e. the Speaking profile slope. Dysphonia Severity Index was evaluated in 423 respondents and in the remaining persons the complete combination of four voice characteristics was not necessary for calculation of the index. The resulting values corresponded to individual groups in relation to the measurement in the following way: no dysphonia in 67.8% of pedagogues, light dysphonia in 19.6%, light to medium dysphonia in 8%, mild dysphonia in 3.8% of pedagogues; a stable dysphonia was present in 0.5% of pedagogues and a strong persisting aphonia in 0.2% of pedagogues. Conclusion: It has become obvious that there are still situations, where the pedagogues are susceptible to the development of occupational voice disorders due to permanent overstraining for their vocal cords. The results indicate that education is an occupation at high risk of origin of voice disorders and this medical problem can be related to inability to perform this occupation.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a kvalita hlasu $7 D014833
650    12
$a dysfonie $x diagnóza $7 D055154
650    _2
$a akustika řeči $7 D013061
650    _2
$a fonace $7 D010699
650    _2
$a hlas $7 D014831
650    _2
$a stupeň závažnosti nemoci $7 D012720
650    _2
$a nemoci z povolání $7 D009784
650    12
$a školy $7 D012574
650    12
$a akademický sbor $7 D005178
650    _2
$a diagnóza počítačová $7 D003936
653    00
$a hlasový profesionál
653    00
$a Dysphonia Severity Index
653    00
$a pedagog
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Mrázková, Eva, $d 1970- $u Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Lékařská fakulta Ostravské univerzity; Centrum pro poruchy sluchu a rovnováhy; Ušní, nosní a krční oddělení, Nemocnice s poliklinikou Havířov; Klinika pracovního a preventivního lékařství, Fakultní nemocnice Ostrava $7 mzk2006368198
700    1_
$a Sachová, Petra $u Centrum pro poruchy sluchu a rovnováhy; Ústav preventivního lékařství, Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci $7 xx0129276
700    1_
$a Matějková, Martina $u Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Lékařská fakulta Ostravské univerzity $7 _AN071587
700    1_
$a Janout, Vladimír, $u Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Lékařská fakulta Ostravské univerzity $d 1939- $7 jn20010524003
700    1_
$a Hajduková, Zdeňka, $u Klinika pracovního a preventivního lékařství, Fakultní nemocnice Ostrava $d 1958- $7 xx0040467
773    0_
$w MED00011063 $t Pracovní lékařství $x 0032-6291 $g Roč. 67, č. 2 (2015), s. 46-52
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/pracovni-lekarstvi/2015-2-10/stav-kvality-hlasu-pedagogu-ostravskych-zakladnich-skol-56669 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b B 424 $c 888 $y 4 $z 0
990    __
$a 20151204 $b ABA008
991    __
$a 20200302104452 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1099535 $s 921311
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2015 $b 67 $c 2 $d 46-52 $i 0032-6291 $m Pracovní lékařství $x MED00011063 $y 98352
LZP    __
$c NLK188 $d 20151221 $b NLK118 $a Meditorial-20151204

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...