Detail
Článek
Web zdroj
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Kabuki syndrom - kazuistika: návrh dvojstupňového diagnostického postupu u verbálních dětí s kombinovaným tělesným a mentálním postižením
[Kabuki Syndrome - a case report: Draft of a two-stage diagnostic procedure for verbal children with combined physical and mental disabilities]

Barbora Červenková, Michaela Sedláčková

. 2023 ; 7 (1) : 4-10. [pub] 20230614

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu kazuistiky

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc23009218

V kazuistice je představena dívka ve věku 10,5 let, u které byl diagnostikován Kabuki syndrom. Dědičnost u tohoto syndromu je autozomálně dominantní. Mezi hlavní klinické znaky patří stigmatizace obličeje, malformace a vrozené vady orgánů, malý vzrůst a dysfagie. Mezi fenotypické znaky patří oslabení jazykových dovedností a usuzování. Většina dětí s touto diagnózou má mentální postižení. Cílem této kazuistiky je přestavit dvoustupňový diagnos- tický postup využitelný u osob se symptomatickými poruchami řeči na podkladě kombinovaného mentálního a tělesného postižení tak, aby bylo možno následný terapeutický postup cíleně zaměřit. Nejprve byla pomocí nástrojů z MKF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví) orientačně hodnocena míra aktivity a participace v základních oblastech psychomotorického vývoje (hrubá motorika, jemná motorika, řeč). Získané výsledky byly korelovány s výsledky při příjmu potravy, myšlení a hře, aby bylo možné určit, zda vývoj je/není rovnoměrný. Následně byl představen postup pro podrobnější rozbor komunikace dívky dle jazykových rovin. Část terapeutická obsahuje popis konkrétního terapeutického postupu.

The case report presents a girl aged 10.5 years who was diagnosed with Kabuki syndrome. The inheritance of this syndrome is autosomal-dominant. The main clinical features include facial stigmata, malformations and congenital organ malformations, short stature and dysphagia. Phenotypic features include impaired language skills and reasoning. Most children with this diagnosis have intellectual disability. The aim of this case report is to present a two-stage diagnostic procedure, applicable to individuals with symptomatic speech impairment based on combined intellectual and physical disabilities, so that the subsequent therapeutic approach can be targeted. Firstly, the level of activity and participation in the basic areas of psychomotor development (gross motor, fine motor, speech) was assessed, using tools from the ICF (International Classification of Functional Abilities, Disability and Health). The results obtained were correlated with those for eating, thinking and play, to determine whether or not development was uniform. Subsequently, the procedure for a more detailed analysis of communication skills was presented. The therapeutic section includes a description of the specific therapeutic procedure.

Kabuki Syndrome - a case report: Draft of a two-stage diagnostic procedure for verbal children with combined physical and mental disabilities

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23009218
003      
CZ-PrNML
005      
20230814105617.0
007      
ta
008      
230725s2023 xr c f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36833/lkl.2023.003 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Červenková, Barbora $7 kv20191037224 $u Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc $u Fakultní nemocnice Brno, Neonatologické oddělení, Brno
245    10
$a Kabuki syndrom - kazuistika: návrh dvojstupňového diagnostického postupu u verbálních dětí s kombinovaným tělesným a mentálním postižením / $c Barbora Červenková, Michaela Sedláčková
246    31
$a Kabuki Syndrome - a case report: Draft of a two-stage diagnostic procedure for verbal children with combined physical and mental disabilities
520    3_
$a V kazuistice je představena dívka ve věku 10,5 let, u které byl diagnostikován Kabuki syndrom. Dědičnost u tohoto syndromu je autozomálně dominantní. Mezi hlavní klinické znaky patří stigmatizace obličeje, malformace a vrozené vady orgánů, malý vzrůst a dysfagie. Mezi fenotypické znaky patří oslabení jazykových dovedností a usuzování. Většina dětí s touto diagnózou má mentální postižení. Cílem této kazuistiky je přestavit dvoustupňový diagnos- tický postup využitelný u osob se symptomatickými poruchami řeči na podkladě kombinovaného mentálního a tělesného postižení tak, aby bylo možno následný terapeutický postup cíleně zaměřit. Nejprve byla pomocí nástrojů z MKF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví) orientačně hodnocena míra aktivity a participace v základních oblastech psychomotorického vývoje (hrubá motorika, jemná motorika, řeč). Získané výsledky byly korelovány s výsledky při příjmu potravy, myšlení a hře, aby bylo možné určit, zda vývoj je/není rovnoměrný. Následně byl představen postup pro podrobnější rozbor komunikace dívky dle jazykových rovin. Část terapeutická obsahuje popis konkrétního terapeutického postupu.
520    9_
$a The case report presents a girl aged 10.5 years who was diagnosed with Kabuki syndrome. The inheritance of this syndrome is autosomal-dominant. The main clinical features include facial stigmata, malformations and congenital organ malformations, short stature and dysphagia. Phenotypic features include impaired language skills and reasoning. Most children with this diagnosis have intellectual disability. The aim of this case report is to present a two-stage diagnostic procedure, applicable to individuals with symptomatic speech impairment based on combined intellectual and physical disabilities, so that the subsequent therapeutic approach can be targeted. Firstly, the level of activity and participation in the basic areas of psychomotor development (gross motor, fine motor, speech) was assessed, using tools from the ICF (International Classification of Functional Abilities, Disability and Health). The results obtained were correlated with those for eating, thinking and play, to determine whether or not development was uniform. Subsequently, the procedure for a more detailed analysis of communication skills was presented. The therapeutic section includes a description of the specific therapeutic procedure.
650    17
$a poruchy řeči $x diagnóza $x komplikace $x terapie $7 D013064 $2 czmesh
650    _7
$a duševně nemocní $7 D028642 $2 czmesh
650    _7
$a postižené děti $7 D019988 $2 czmesh
650    _7
$a ženské pohlaví $7 D005260 $2 czmesh
650    _7
$a mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví $7 D064702 $2 czmesh
650    _7
$a řečová terapie $x metody $7 D013070 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a vývojové poruchy u dětí $7 D002658 $2 czmesh
650    _7
$a psychomotorický výkon $7 D011597 $2 czmesh
650    _7
$a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
653    10
$a Kabuki syndrom
655    _7
$a kazuistiky $7 D002363 $2 czmesh
700    1_
$a Sedláčková, Michaela $d 1994- $7 xx0304538 $u Státní léčebné lázně Janské Lázně, Dětská léčebna Vesna
773    0_
$t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 7, č. 1 (2023), s. 4-10 $w MED00206074
856    41
$u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202301-0001_kabuki-syndrome-a-case-report-draft-of-a-two-stage-diagnostic-procedure-for-verbal-children-with-combined-ph.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20230707 $b ABA008
991    __
$a 20230814105615 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1963010 $s 1195482
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 7 $c 1 $d 4-10 $e 20230614 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
LZP    __
$c NLK120 $d 20230810 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20230707

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...