Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postižením
[Importance of self-feeding training and dysphagia regimens in a residential social service user with a combined disability]

Petra Křížkovská, Kateřina Kroupová

. 2025 ; 9 (1) : 25-30. [pub] 20250614

Language Czech Country Czech Republic

Document type Case Reports

Článek prezentuje dílčí úspěchy v rámci intervence zrakového terapeuta / tyflopeda v jedné osobě a klinického logopeda v součinnosti s ergoterapeutem u klientky s kombinovaným postižením v oblasti sebesycení a nastavení režimových opatření k řešení projevů dysfagie. Kromě aspektu samostatného přijímání stravy jsou zdůrazněny i další specifické oblasti, v nichž je podporována samostatnost klientky s cílem dosáhnout co nejvyšší míry aktivizace. Cílem příspěvku je popsat proces nácviku sebesycení společně s jeho problematickými oblastmi včetně průběhu nastavování režimových opatření souvisejících také s rozvojem prostorové orientace, a to tak, aby tato opatření vyhovovala konkrétní klientce v kontextu poskytování sociální služby. Význam popsané intervence je klíčový z hlediska podpory soběstačnosti osoby se zdravotním postižením ve smyslu cílů poskytování sociálních služeb stejně jako monitorování bezpečnosti procesu příjmu potravy a tekutin.

The article presents partial successes within the framework of the intervention of a vision therapist/therapist for the visually impaired in one person and a clinical speech therapist in collaboration with an occupational therapist, for a client with a combined disability in the area of self-feeding and setting regimen measures to deal with dysphagia symptoms. In addition to the aspect of independent food intake, other specific areas are also emphasised in which the client's independence is supported, with the aim of achieving the highest possible level of activation. The aim of the article is to describe the process of training self-feeding, together with its problematic areas, including the process of setting regimen measures related to the development of spatial orientation so that they suit a particular client in the context of social services provided. The importance of the intervention described above is crucial in terms of supporting the self-sufficiency of a person with a disability, with reference to the goals of providing social services, as well as of monitoring the safety of the process of food and fluid intake.

Importance of self-feeding training and dysphagia regimens in a residential social service user with a combined disability

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25013974
003      
CZ-PrNML
005      
20250729200120.0
007      
ta
008      
250715s2025 xr c f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36833/lkl.2025.002 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Křížkovská, Petra $7 ola2012693284 $u Naše Logopedie, s. r. o., Olomouc $u Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc
245    10
$a Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postižením / $c Petra Křížkovská, Kateřina Kroupová
246    31
$a Importance of self-feeding training and dysphagia regimens in a residential social service user with a combined disability
520    3_
$a Článek prezentuje dílčí úspěchy v rámci intervence zrakového terapeuta / tyflopeda v jedné osobě a klinického logopeda v součinnosti s ergoterapeutem u klientky s kombinovaným postižením v oblasti sebesycení a nastavení režimových opatření k řešení projevů dysfagie. Kromě aspektu samostatného přijímání stravy jsou zdůrazněny i další specifické oblasti, v nichž je podporována samostatnost klientky s cílem dosáhnout co nejvyšší míry aktivizace. Cílem příspěvku je popsat proces nácviku sebesycení společně s jeho problematickými oblastmi včetně průběhu nastavování režimových opatření souvisejících také s rozvojem prostorové orientace, a to tak, aby tato opatření vyhovovala konkrétní klientce v kontextu poskytování sociální služby. Význam popsané intervence je klíčový z hlediska podpory soběstačnosti osoby se zdravotním postižením ve smyslu cílů poskytování sociálních služeb stejně jako monitorování bezpečnosti procesu příjmu potravy a tekutin.
520    9_
$a The article presents partial successes within the framework of the intervention of a vision therapist/therapist for the visually impaired in one person and a clinical speech therapist in collaboration with an occupational therapist, for a client with a combined disability in the area of self-feeding and setting regimen measures to deal with dysphagia symptoms. In addition to the aspect of independent food intake, other specific areas are also emphasised in which the client's independence is supported, with the aim of achieving the highest possible level of activation. The aim of the article is to describe the process of training self-feeding, together with its problematic areas, including the process of setting regimen measures related to the development of spatial orientation so that they suit a particular client in the context of social services provided. The importance of the intervention described above is crucial in terms of supporting the self-sufficiency of a person with a disability, with reference to the goals of providing social services, as well as of monitoring the safety of the process of food and fluid intake.
650    07
$a poruchy polykání $x diagnóza $x rehabilitace $x terapie $7 D003680 $2 czmesh
650    17
$a samostatný způsob života $7 D057187 $2 czmesh
650    07
$a přijímání potravy $7 D004435 $2 czmesh
650    07
$a poruchy příjmu potravy $x diagnóza $x terapie $7 D001068 $2 czmesh
650    07
$a mentální retardace $x komplikace $7 D008607 $2 czmesh
650    07
$a psychiatrická rehabilitace $7 D000067250 $2 czmesh
650    07
$a sociální práce $7 D012947 $2 czmesh
650    07
$a ergoterapie $7 D009788 $2 czmesh
650    07
$a postižení $7 D006233 $2 czmesh
650    07
$a psychologické testy $7 D011581 $2 czmesh
650    07
$a dospělí $7 D000328 $2 czmesh
650    07
$a ženské pohlaví $7 D005260 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
655    _7
$a kazuistiky $7 D002363 $2 czmesh
700    1_
$a Kroupová, Kateřina $7 xx0120237 $u Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc
773    0_
$t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 9, č. 1 (2025), s. 25-30 $w MED00206074
856    41
$u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202501-0005_the-importance-of-self-feeding-training-and-dysphagia-regimens-in-a-residential-social-service-user-with-a-comb.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20250701 $b ABA008
991    __
$a 20250729200118 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2358620 $s 1251094
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2025 $b 9 $c 1 $d 25-30 $e 20250614 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
LZP    __
$c NLK183 $d 20250729 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20250701

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...