Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Autizmy
[Autisms]

H. Ošlejšková, J. Pejčochová

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review

Autizmus je komplexní, závažná a biologicky založená porucha vývoje mozku. V klinickém obraze jsou charakteristické sociální deficity, abnormity v interpersonální komunikaci, repetitivní chování a kognitivní inflexibilita. V současnosti je chápán jako klinicky a etiopatogeneticky extrémně heterogenní spektrum kognitivně-behaviorálních a emočních symptomů s různou expresí jejich tíže. Dosud neexistuje žádný specifický biochemický indikátor nebo neuroanatomická abnormalita, která by jej jasně identifikovala; diagnostika poruchy je nadále založena na klinickém a behaviorálním hodnocení a kritériích MKN-10 či DSM-IV klasifikaci. V etiopatogenezi poruchy se uplatňují genetické, epigenetické i environmentální faktory. Přes veškerý přínos vědy zůstávají jádrové příznaky farmakologicky neovlivnitelné a možnosti terapie jsou omezené na edukační a kognitivně-behaviorální intervence. Článek stručně a didakticky rekapituluje historické aspekty vývoje koncepce autizmu, používanou nomenklaturu, diagnostické postupy a klasifikační systémy, nové poznatky o klinických projevech poruchy, etiopatogenezi a možnostech terapie.

Autism is a complex, serious and biologically-based disorder of the development of the brain. Its clinical picture involves characteristic social deficits, abnormalities in interpersonal communication, repetitive behaviour and cognitive inflexibility. It is currently understood as a clinically and aetiologically extremely heterogeneous spectrum of cognitive-behavioural and emotional symptoms with various expressions of respective severity. So far there exists no specific biochemical indicator or neuro-anatomical abnormality by which it might be identified explicitly. The disorder diagnosis continues to be based on clinical and behavioural assessment and on MKN-10 criteria or DSM-IV classifications. Genetic, epigenetic as well as environmental factors play their roles in the aetiology of the disease. In spite of a great number of research contributions, the core symptoms remain inaccessible to pharmacology, with therapeutic possibilities limited to educational and cognitive-behavioural interventions. This paper provides a brief and didactic overview of the disorder: historical aspects of the development of the concept of autism; the nomenclature used; diagnostic methods and classification systems; new insights into clinical manifestations; and aetiology and therapeutic possibilities.

Autisms

Bibliography, etc.

Lit.: 117

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10033553
003      
CZ-PrNML
005      
20111210200049.0
008      
110626s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Ošlejšková, Hana, $d 1956- $7 mzk2008479452
245    10
$a Autizmy / $c H. Ošlejšková, J. Pejčochová
246    11
$a Autisms
314    __
$a Klinika dětské neurologie Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice, Brno
504    __
$a Lit.: 117
520    3_
$a Autizmus je komplexní, závažná a biologicky založená porucha vývoje mozku. V klinickém obraze jsou charakteristické sociální deficity, abnormity v interpersonální komunikaci, repetitivní chování a kognitivní inflexibilita. V současnosti je chápán jako klinicky a etiopatogeneticky extrémně heterogenní spektrum kognitivně-behaviorálních a emočních symptomů s různou expresí jejich tíže. Dosud neexistuje žádný specifický biochemický indikátor nebo neuroanatomická abnormalita, která by jej jasně identifikovala; diagnostika poruchy je nadále založena na klinickém a behaviorálním hodnocení a kritériích MKN-10 či DSM-IV klasifikaci. V etiopatogenezi poruchy se uplatňují genetické, epigenetické i environmentální faktory. Přes veškerý přínos vědy zůstávají jádrové příznaky farmakologicky neovlivnitelné a možnosti terapie jsou omezené na edukační a kognitivně-behaviorální intervence. Článek stručně a didakticky rekapituluje historické aspekty vývoje koncepce autizmu, používanou nomenklaturu, diagnostické postupy a klasifikační systémy, nové poznatky o klinických projevech poruchy, etiopatogenezi a možnostech terapie.
520    9_
$a Autism is a complex, serious and biologically-based disorder of the development of the brain. Its clinical picture involves characteristic social deficits, abnormalities in interpersonal communication, repetitive behaviour and cognitive inflexibility. It is currently understood as a clinically and aetiologically extremely heterogeneous spectrum of cognitive-behavioural and emotional symptoms with various expressions of respective severity. So far there exists no specific biochemical indicator or neuro-anatomical abnormality by which it might be identified explicitly. The disorder diagnosis continues to be based on clinical and behavioural assessment and on MKN-10 criteria or DSM-IV classifications. Genetic, epigenetic as well as environmental factors play their roles in the aetiology of the disease. In spite of a great number of research contributions, the core symptoms remain inaccessible to pharmacology, with therapeutic possibilities limited to educational and cognitive-behavioural interventions. This paper provides a brief and didactic overview of the disorder: historical aspects of the development of the concept of autism; the nomenclature used; diagnostic methods and classification systems; new insights into clinical manifestations; and aetiology and therapeutic possibilities.
650    _2
$a autistická porucha $x dějiny $x epidemiologie $x etiologie $7 D001321
650    _2
$a pervazivní vývojové poruchy u dětí $x klasifikace $x psychologie $x terapie $7 D002659
650    _2
$a genetické jevy $x genetika $7 D055614
650    _2
$a fenotyp $7 D010641
650    _2
$a klinický obraz nemoci $7 D020969
650    _2
$a mezinárodní klasifikace nemocí $x klasifikace $x využití $7 D038801
650    _2
$a diagnostické techniky neurologické $x klasifikace $x normy $x využití $7 D003943
650    _2
$a behaviorální symptomy $x diagnóza $x psychologie $x terapie $7 D001526
650    _2
$a diagnostické zobrazování $x metody $x využití $7 D003952
650    _2
$a magnetická rezonanční tomografie $x metody $x využití $7 D008279
650    _2
$a počítačová rentgenová tomografie $x metody $x využití $7 D014057
650    _2
$a Aspergerův syndrom $x diagnóza $x etiologie $x genetika $7 D020817
650    _2
$a Rettův syndrom $x diagnóza $x etiologie $x genetika $7 D015518
650    _2
$a farmakoterapie $x metody $x využití $7 D004358
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a autizmus
653    00
$a autistické spektrum
653    00
$a pervazivní vývojové poruchy
653    00
$a širší autistický fenotyp
653    00
$a neurodevelopmentální poruchy
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Pejčochová, Jana $7 xx0141665
773    0_
$w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $g Roč. 73-106, č. 6 (2010), s. 627-641 $x 1210-7859
787    18
$w bmc11004256 $i Recenze v: $t Komentář k minimonografii Ošlejšková et al Autizmy: Poruchy autistického spektra v pohledu biomedicíny
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2010-6/autizmy-33857 $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y 7
990    __
$a 20101201105705 $b ABA008
991    __
$a 20110626153450 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 821763 $s 687366
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 73-106 $c 6 $d 627-641 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979
LZP    __
$a 2010-32/mkal

Find record