-
Something wrong with this record ?
Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty
[Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents]
Martin Jelínek, Petr Květon
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
from 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2009
- MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Psychiatric Status Rating Scales MeSH
- Psychometrics * methods MeSH
- Video Games * psychology MeSH
- Research MeSH
- Dependency, Psychological * MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
Záměr. Prezentovaná studie představuje českou adaptaci Škály závislosti na hraní. Byly zjištěny psychometrické vlastnosti adaptované verze ve smyslu ověření faktorové struktury, vnitřní konzistence a konstruktové validity. Soubor a procedura. Výzkumný vzorek obsahoval 423 adolescentů (48 % žen). Dotazníková baterie ve formě tužka – papír byla administrována ve školním prostředí ve třech velkých městech České republiky – Praha, Brno, Ostrava. Sběr dat probíhal na podzim 2015 a na jaře 2016. Analýza dat. Vnitřní konzistence metody byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu α. Konfirmační faktorová analýza byla provedena v balíku Lavaan ve statistickém prostředí R, stejně jako strukturální model pro ověření konstruktové validity. Výsledky. Psychometrické charakteristiky analyzované metody jsou srovnatelné s originálními zjištěními a lze je označit za uspokojivé. Adaptovanou verzi Škály závislosti na hraní videoher lze doporučit pro výzkumné i diagnostické užití u adolescentů. Limity. Relativně menší zastoupení osob závislých na hraní videoher mohlo mít negativní dopad na úroveň konstruktové validity ve smyslu zhoršených odhadů parametrů v rámci sítě vztahů videoherní závislosti s ostatními proměnnými.
Objectives. The study introduces Czech adaptation of the Game Addiction Scale. Psychometric properties of the method were evaluated – factor structure, internal consistency and construct validity. Subjects and Settings. The research sample consisted of 423 adolescents (48 % females). The questionnaire was administered in paper&pencil form in school settings in three major Czech cities – Prague, Brno, Ostrava. Data collection was performed in autumn 2015 and spring 2016. Data analysis. Internal consistency was estimated using Cronbach’s α. Confirmatory factor analysis and structural model capturing construct validity were performed using Lavaan package in the R statistical environment. Results. Psychometric properties of the Czech adaptation of the method are comparable with original findings and can be described as satisfactory. Based on the presented results the Czech version of the Game Addiction Scale for research and diagnostic use in adolescents can be recommended. Limitations. Relatively smaller proportion of respondents addicted to video game playing could have a negative impact on the level of construct validity in terms of impaired parameter estimates of relationships between video game addiction and other variables.
Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18000413
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180202142009.0
- 007
- ta
- 008
- 180110s2017 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Jelínek, Martin, $d 1978- $7 mzk2007363536 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno
- 245 10
- $a Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty / $c Martin Jelínek, Petr Květon
- 246 31
- $a Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Záměr. Prezentovaná studie představuje českou adaptaci Škály závislosti na hraní. Byly zjištěny psychometrické vlastnosti adaptované verze ve smyslu ověření faktorové struktury, vnitřní konzistence a konstruktové validity. Soubor a procedura. Výzkumný vzorek obsahoval 423 adolescentů (48 % žen). Dotazníková baterie ve formě tužka – papír byla administrována ve školním prostředí ve třech velkých městech České republiky – Praha, Brno, Ostrava. Sběr dat probíhal na podzim 2015 a na jaře 2016. Analýza dat. Vnitřní konzistence metody byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu α. Konfirmační faktorová analýza byla provedena v balíku Lavaan ve statistickém prostředí R, stejně jako strukturální model pro ověření konstruktové validity. Výsledky. Psychometrické charakteristiky analyzované metody jsou srovnatelné s originálními zjištěními a lze je označit za uspokojivé. Adaptovanou verzi Škály závislosti na hraní videoher lze doporučit pro výzkumné i diagnostické užití u adolescentů. Limity. Relativně menší zastoupení osob závislých na hraní videoher mohlo mít negativní dopad na úroveň konstruktové validity ve smyslu zhoršených odhadů parametrů v rámci sítě vztahů videoherní závislosti s ostatními proměnnými.
- 520 9_
- $a Objectives. The study introduces Czech adaptation of the Game Addiction Scale. Psychometric properties of the method were evaluated – factor structure, internal consistency and construct validity. Subjects and Settings. The research sample consisted of 423 adolescents (48 % females). The questionnaire was administered in paper&pencil form in school settings in three major Czech cities – Prague, Brno, Ostrava. Data collection was performed in autumn 2015 and spring 2016. Data analysis. Internal consistency was estimated using Cronbach’s α. Confirmatory factor analysis and structural model capturing construct validity were performed using Lavaan package in the R statistical environment. Results. Psychometric properties of the Czech adaptation of the method are comparable with original findings and can be described as satisfactory. Based on the presented results the Czech version of the Game Addiction Scale for research and diagnostic use in adolescents can be recommended. Limitations. Relatively smaller proportion of respondents addicted to video game playing could have a negative impact on the level of construct validity in terms of impaired parameter estimates of relationships between video game addiction and other variables.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 12
- $a videohry $x psychologie $7 D018910
- 650 12
- $a závislost (psychologie) $7 D003858
- 650 12
- $a psychometrie $x metody $7 D011594
- 650 _2
- $a psychiatrické posuzovací škály $7 D011569
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 700 1_
- $a Květoň, Petr $7 _AN066844 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 61, č. 5 (2017), s. 448-459 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20180110140031 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180202142305 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1266977 $s 997065
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2017 $b 61 $c 5 $d 448-459 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK109 $d 20180201 $a NLK 2018-03/vt