Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty
[Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents]

Martin Jelínek, Petr Květon

. 2017 ; 61 (5) : 448-459.

Language Czech Country Czech Republic

Záměr. Prezentovaná studie představuje českou adaptaci Škály závislosti na hraní. Byly zjištěny psychometrické vlastnosti adaptované verze ve smyslu ověření faktorové struktury, vnitřní konzistence a konstruktové validity. Soubor a procedura. Výzkumný vzorek obsahoval 423 adolescentů (48 % žen). Dotazníková baterie ve formě tužka – papír byla administrována ve školním prostředí ve třech velkých městech České republiky – Praha, Brno, Ostrava. Sběr dat probíhal na podzim 2015 a na jaře 2016. Analýza dat. Vnitřní konzistence metody byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu α. Konfirmační faktorová analýza byla provedena v balíku Lavaan ve statistickém prostředí R, stejně jako strukturální model pro ověření konstruktové validity. Výsledky. Psychometrické charakteristiky analyzované metody jsou srovnatelné s originálními zjištěními a lze je označit za uspokojivé. Adaptovanou verzi Škály závislosti na hraní videoher lze doporučit pro výzkumné i diagnostické užití u adolescentů. Limity. Relativně menší zastoupení osob závislých na hraní videoher mohlo mít negativní dopad na úroveň konstruktové validity ve smyslu zhoršených odhadů parametrů v rámci sítě vztahů videoherní závislosti s ostatními proměnnými.

Objectives. The study introduces Czech adaptation of the Game Addiction Scale. Psychometric properties of the method were evaluated – factor structure, internal consistency and construct validity. Subjects and Settings. The research sample consisted of 423 adolescents (48 % females). The questionnaire was administered in paper&pencil form in school settings in three major Czech cities – Prague, Brno, Ostrava. Data collection was performed in autumn 2015 and spring 2016. Data analysis. Internal consistency was estimated using Cronbach’s α. Confirmatory factor analysis and structural model capturing construct validity were performed using Lavaan package in the R statistical environment. Results. Psychometric properties of the Czech adaptation of the method are comparable with original findings and can be described as satisfactory. Based on the presented results the Czech version of the Game Addiction Scale for research and diagnostic use in adolescents can be recommended. Limitations. Relatively smaller proportion of respondents addicted to video game playing could have a negative impact on the level of construct validity in terms of impaired parameter estimates of relationships between video game addiction and other variables.

Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18000413
003      
CZ-PrNML
005      
20180202142009.0
007      
ta
008      
180110s2017 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Jelínek, Martin, $d 1978- $7 mzk2007363536 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno
245    10
$a Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty / $c Martin Jelínek, Petr Květon
246    31
$a Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Záměr. Prezentovaná studie představuje českou adaptaci Škály závislosti na hraní. Byly zjištěny psychometrické vlastnosti adaptované verze ve smyslu ověření faktorové struktury, vnitřní konzistence a konstruktové validity. Soubor a procedura. Výzkumný vzorek obsahoval 423 adolescentů (48 % žen). Dotazníková baterie ve formě tužka – papír byla administrována ve školním prostředí ve třech velkých městech České republiky – Praha, Brno, Ostrava. Sběr dat probíhal na podzim 2015 a na jaře 2016. Analýza dat. Vnitřní konzistence metody byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu α. Konfirmační faktorová analýza byla provedena v balíku Lavaan ve statistickém prostředí R, stejně jako strukturální model pro ověření konstruktové validity. Výsledky. Psychometrické charakteristiky analyzované metody jsou srovnatelné s originálními zjištěními a lze je označit za uspokojivé. Adaptovanou verzi Škály závislosti na hraní videoher lze doporučit pro výzkumné i diagnostické užití u adolescentů. Limity. Relativně menší zastoupení osob závislých na hraní videoher mohlo mít negativní dopad na úroveň konstruktové validity ve smyslu zhoršených odhadů parametrů v rámci sítě vztahů videoherní závislosti s ostatními proměnnými.
520    9_
$a Objectives. The study introduces Czech adaptation of the Game Addiction Scale. Psychometric properties of the method were evaluated – factor structure, internal consistency and construct validity. Subjects and Settings. The research sample consisted of 423 adolescents (48 % females). The questionnaire was administered in paper&pencil form in school settings in three major Czech cities – Prague, Brno, Ostrava. Data collection was performed in autumn 2015 and spring 2016. Data analysis. Internal consistency was estimated using Cronbach’s α. Confirmatory factor analysis and structural model capturing construct validity were performed using Lavaan package in the R statistical environment. Results. Psychometric properties of the Czech adaptation of the method are comparable with original findings and can be described as satisfactory. Based on the presented results the Czech version of the Game Addiction Scale for research and diagnostic use in adolescents can be recommended. Limitations. Relatively smaller proportion of respondents addicted to video game playing could have a negative impact on the level of construct validity in terms of impaired parameter estimates of relationships between video game addiction and other variables.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    12
$a videohry $x psychologie $7 D018910
650    12
$a závislost (psychologie) $7 D003858
650    12
$a psychometrie $x metody $7 D011594
650    _2
$a psychiatrické posuzovací škály $7 D011569
650    _2
$a výzkum $7 D012106
700    1_
$a Květoň, Petr $7 _AN066844 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 61, č. 5 (2017), s. 448-459 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20180110140031 $b ABA008
991    __
$a 20180202142305 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1266977 $s 997065
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2017 $b 61 $c 5 $d 448-459 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK109 $d 20180201 $a NLK 2018-03/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...