Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů. Průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009
[Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009]

Lucie Bankovská Motlová, Eva Dragomirecká, Anna Blabolová, Filip Španiel, Andrea Slováková, Petr Pokorný

. 2013 ; 17 (3) : 122-128.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13033255

Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjisrili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině" a vědomí „že nejsem s nemocí sám". Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života.

Group Family Psychoeducation is systematic, structured, didactic information on the illness and its treatment, which includes i ntegrating emotional aspects in order to enable the participants to cope with the psychotic illness. The aim of our survey was to explore patients ́views about psychoeducation. In the first phase of the research we achieved subjective feedback from 105 patients (46 out of those were educated) who filled in a detailed questionnaire and performed the test of knowledge of psychotic illness. In the se cond phase we collected data from 4 focus groups (26 patients, 16 of them educated) and 12 individual interviews (9 of them educated). Par ticipants in education performed signifficantly better in the test of knowledge compared to non-educated patients. Participants emphasize d the importance of the information about the illness, they wellcomed the ITAREPS programme (Information Technology Aided Relapse Pre - vention in Schizophrenia) and acknowledged that psychoeducation contributed to understanding of the illness and motivated them to adhere to the treatment. Patients addressed their need to share their experiences with others and appreciated the fact that the y were not alone with their problems. Non-educated patients expressed their desire to gaine more knowledge specifically on relapse prevent ion, they delivered less structured answers and some of them demonstrated lack of insight. We conclude that psychoeducation is an indispe nsable part of the treatment of psychotic disorders as it motivates patients to adhere with the treatment and improves their quality o f life.

Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13033255
003      
CZ-PrNML
005      
20160801092942.0
007      
ta
008      
131015s2013 xr d f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Bankovská Motlová, Lucie, $d 1965- $7 mzk2005294941
245    10
$a Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů. Průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009 / $c Lucie Bankovská Motlová, Eva Dragomirecká, Anna Blabolová, Filip Španiel, Andrea Slováková, Petr Pokorný
246    31
$a Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjisrili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině" a vědomí „že nejsem s nemocí sám". Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života.
520    9_
$a Group Family Psychoeducation is systematic, structured, didactic information on the illness and its treatment, which includes i ntegrating emotional aspects in order to enable the participants to cope with the psychotic illness. The aim of our survey was to explore patients ́views about psychoeducation. In the first phase of the research we achieved subjective feedback from 105 patients (46 out of those were educated) who filled in a detailed questionnaire and performed the test of knowledge of psychotic illness. In the se cond phase we collected data from 4 focus groups (26 patients, 16 of them educated) and 12 individual interviews (9 of them educated). Par ticipants in education performed signifficantly better in the test of knowledge compared to non-educated patients. Participants emphasize d the importance of the information about the illness, they wellcomed the ITAREPS programme (Information Technology Aided Relapse Pre - vention in Schizophrenia) and acknowledged that psychoeducation contributed to understanding of the illness and motivated them to adhere to the treatment. Patients addressed their need to share their experiences with others and appreciated the fact that the y were not alone with their problems. Non-educated patients expressed their desire to gaine more knowledge specifically on relapse prevent ion, they delivered less structured answers and some of them demonstrated lack of insight. We conclude that psychoeducation is an indispe nsable part of the treatment of psychotic disorders as it motivates patients to adhere with the treatment and improves their quality o f life.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    12
$a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D010353
650    12
$a schizofrenie (psychologie) $7 D012565
650    _2
$a adaptace psychologická $7 D000223
650    _2
$a psychoterapie $x metody $7 D011613
650    _2
$a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
650    _2
$a adherence pacienta $7 D010349
650    _2
$a recidiva $7 D012008
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a rozhovory jako téma $7 D007407
650    12
$a výuka - hodnocení $x statistika a číselné údaje $7 D004521
650    12
$a služby v oblasti duševního zdraví komunity $x metody $x využití $7 D003156
650    _2
$a spokojenost pacientů $x statistika a číselné údaje $7 D017060
650    _2
$a sekundární prevence $7 D055502
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Dragomirecká, Eva, $d 1960- $7 jn19990209154 $u Psychiatrické centrum, Praha
700    1_
$a Blabolová, Anna, $7 xx0164376 $u Katedra sociální práce, Filozofická fakulta UK, Praha $d 1980-
700    1_
$a Španiel, Filip, $d 1969- $7 xx0102926 $u Psychiatrické centrum, Praha; 3. LF UK, Praha
700    1_
$a Slováková, Andrea $7 _AN075068 $u Psychiatrická nemocnice Bohnice, Praha
700    1_
$a Pokorný, Petr $7 _AN075069 $u Psychiatrická nemocnice Bohnice, Praha
773    0_
$t Psychiatrie $x 1211-7579 $g Roč. 17, č. 3 (2013), s. 122-128 $w MED00011067
856    41
$u http://www.tigis.cz/casopisy/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2070 $c 603 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20131015094653 $b ABA008
991    __
$a 20160801093209 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 997424 $s 831708
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 17 $c 3 $d 122-128 $i 1211-7579 $m Psychiatrie (Praha, Print) $n Psychiatrie (Praha Print) $x MED00011067
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK188 $d 20131213 $a NLK 2013-43/ip

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...