-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů. Průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009
[Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009]
Lucie Bankovská Motlová, Eva Dragomirecká, Anna Blabolová, Filip Španiel, Andrea Slováková, Petr Pokorný
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- MeSH
- adaptace psychologická MeSH
- adherence pacienta MeSH
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychoterapie metody MeSH
- recidiva MeSH
- rozhovory jako téma MeSH
- schizofrenie (psychologie) * MeSH
- sekundární prevence MeSH
- senioři MeSH
- služby v oblasti duševního zdraví komunity * metody využití MeSH
- spokojenost pacientů statistika a číselné údaje MeSH
- statistika jako téma MeSH
- výuka - hodnocení * statistika a číselné údaje MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma * metody statistika a číselné údaje MeSH
- zdraví - znalosti, postoje, praxe MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- senioři MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjisrili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině" a vědomí „že nejsem s nemocí sám". Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života.
Group Family Psychoeducation is systematic, structured, didactic information on the illness and its treatment, which includes i ntegrating emotional aspects in order to enable the participants to cope with the psychotic illness. The aim of our survey was to explore patients ́views about psychoeducation. In the first phase of the research we achieved subjective feedback from 105 patients (46 out of those were educated) who filled in a detailed questionnaire and performed the test of knowledge of psychotic illness. In the se cond phase we collected data from 4 focus groups (26 patients, 16 of them educated) and 12 individual interviews (9 of them educated). Par ticipants in education performed signifficantly better in the test of knowledge compared to non-educated patients. Participants emphasize d the importance of the information about the illness, they wellcomed the ITAREPS programme (Information Technology Aided Relapse Pre - vention in Schizophrenia) and acknowledged that psychoeducation contributed to understanding of the illness and motivated them to adhere to the treatment. Patients addressed their need to share their experiences with others and appreciated the fact that the y were not alone with their problems. Non-educated patients expressed their desire to gaine more knowledge specifically on relapse prevent ion, they delivered less structured answers and some of them demonstrated lack of insight. We conclude that psychoeducation is an indispe nsable part of the treatment of psychotic disorders as it motivates patients to adhere with the treatment and improves their quality o f life.
Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13033255
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160801092942.0
- 007
- ta
- 008
- 131015s2013 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bankovská Motlová, Lucie, $d 1965- $7 mzk2005294941
- 245 10
- $a Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů. Průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009 / $c Lucie Bankovská Motlová, Eva Dragomirecká, Anna Blabolová, Filip Španiel, Andrea Slováková, Petr Pokorný
- 246 31
- $a Psychoeducation in schizophrenia: patients' view. Patients' opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjisrili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině" a vědomí „že nejsem s nemocí sám". Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života.
- 520 9_
- $a Group Family Psychoeducation is systematic, structured, didactic information on the illness and its treatment, which includes i ntegrating emotional aspects in order to enable the participants to cope with the psychotic illness. The aim of our survey was to explore patients ́views about psychoeducation. In the first phase of the research we achieved subjective feedback from 105 patients (46 out of those were educated) who filled in a detailed questionnaire and performed the test of knowledge of psychotic illness. In the se cond phase we collected data from 4 focus groups (26 patients, 16 of them educated) and 12 individual interviews (9 of them educated). Par ticipants in education performed signifficantly better in the test of knowledge compared to non-educated patients. Participants emphasize d the importance of the information about the illness, they wellcomed the ITAREPS programme (Information Technology Aided Relapse Pre - vention in Schizophrenia) and acknowledged that psychoeducation contributed to understanding of the illness and motivated them to adhere to the treatment. Patients addressed their need to share their experiences with others and appreciated the fact that the y were not alone with their problems. Non-educated patients expressed their desire to gaine more knowledge specifically on relapse prevent ion, they delivered less structured answers and some of them demonstrated lack of insight. We conclude that psychoeducation is an indispe nsable part of the treatment of psychotic disorders as it motivates patients to adhere with the treatment and improves their quality o f life.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a lidé středního věku $7 D008875
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 12
- $a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D010353
- 650 12
- $a schizofrenie (psychologie) $7 D012565
- 650 _2
- $a adaptace psychologická $7 D000223
- 650 _2
- $a psychoterapie $x metody $7 D011613
- 650 _2
- $a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
- 650 _2
- $a adherence pacienta $7 D010349
- 650 _2
- $a recidiva $7 D012008
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a rozhovory jako téma $7 D007407
- 650 12
- $a výuka - hodnocení $x statistika a číselné údaje $7 D004521
- 650 12
- $a služby v oblasti duševního zdraví komunity $x metody $x využití $7 D003156
- 650 _2
- $a spokojenost pacientů $x statistika a číselné údaje $7 D017060
- 650 _2
- $a sekundární prevence $7 D055502
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Dragomirecká, Eva, $d 1960- $7 jn19990209154 $u Psychiatrické centrum, Praha
- 700 1_
- $a Blabolová, Anna, $7 xx0164376 $u Katedra sociální práce, Filozofická fakulta UK, Praha $d 1980-
- 700 1_
- $a Španiel, Filip, $d 1969- $7 xx0102926 $u Psychiatrické centrum, Praha; 3. LF UK, Praha
- 700 1_
- $a Slováková, Andrea $7 _AN075068 $u Psychiatrická nemocnice Bohnice, Praha
- 700 1_
- $a Pokorný, Petr $7 _AN075069 $u Psychiatrická nemocnice Bohnice, Praha
- 773 0_
- $t Psychiatrie $x 1211-7579 $g Roč. 17, č. 3 (2013), s. 122-128 $w MED00011067
- 856 41
- $u http://www.tigis.cz/casopisy/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2070 $c 603 a $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20131015094653 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160801093209 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 997424 $s 831708
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 17 $c 3 $d 122-128 $i 1211-7579 $m Psychiatrie (Praha, Print) $n Psychiatrie (Praha Print) $x MED00011067
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK188 $d 20131213 $a NLK 2013-43/ip