-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Developlent of mindfulness in relational context: construction and validation of relational mindfulness training (RMT) [Rozvoj všímavosti v kontextu mezilidských vztahů: Vytvoření a ověření programu Relational Mindfulness Training (RMT)]
Marek Vich, Martin Lukeš
Jazyk angličtina Země Česko
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
- MeSH
- emoční inteligence klasifikace MeSH
- emoční nastavení klasifikace MeSH
- empatie klasifikace MeSH
- kognitivně behaviorální terapie metody organizace a řízení MeSH
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- testování osobnosti normy statistika a číselné údaje MeSH
- všímavost * klasifikace výchova MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Cíle. Aplikace všímavosti na pracovišti zaznamenala zvýšenou poptávku v posledních letech. Tento rozvíjející se obor však zaznamenává nové výzvy, které souvisí především s potřebou respektovat dynamické podmínky současných organizací a vnést praxi všímavosti do mezilidských interakcí. Autoři proto vytvořili Relational Mindfulness Training (RMT), osmitýdenní intervenci založenou na všímavosti, aby podpořili výzkum v oblasti všímavosti ve vztazích. Metoda. Studie zkoumala efekty RMT na souboru 66 studentů. První měření (T1) proběhlo jeden týden před zahájením intervence, druhé měření (T2) proběhlo jeden týden po skončení intervence. Hypotézy. Autoři přepokládali, že účast v R MT bude mít pozitivní signifikantní vliv na úroveň všímavosti, sebe-laskavosti, autentického leadershipu a empatické přesnosti. Statistická analýza. Analýza rozptylu byla vyžita pro porovnání kontrolní a experimentální skupiny mezi časy T1 a T2. Párové t-testy byly využity pro analýzu efektů mezi T1 a T2 uvnitř obou skupin. Výsledky. Výsledky naznačují, že výcvik ve vztahové všímavosti může pomoci zlepšit osnovy manažerských oborů. Účast v R MT vykázala signifikantní pozitivní efekt na úroveň všímavosti, sebe-laskavosti a autentického leadershipu. Dle informací autorů je tato studie první, která ověřuje efekty intervence založené na vztahové všímavosti v manažerském vzdělávání a také první, která ověřuje efekty intervence založené na všímavosti v České republice. Limity. Většina proměnných v této studii byla měřena pomocí sebehodnotících dotazníkových metod, v rámci této studie však byly využity nejběžnější metody z oboru všímavosti. Studie také nebyla double-blinded a díky tomu mohlo v rámci studie dojít ke zkreslení vlivem placebo efektu či efektu experimentátora.
Objectives. The application of mindfulness at work has experienced growing demand in recent years. This progress also brings new challenges for the field, such as the necessity to respect the dynamic environment of contemporary organizations and moving mindfulness practice closer to the social interactions. The authors created Relational Mindfulness Training (RMT), an 8-week mindfulness-based intervention, in order to address the lack of evidence in the field of relational mindfulness. Sample and setting. The study has examined the effects of RMT intervention on the sample of 66 students. The first measurement occurred one week prior to the start of intervention (T1). The second measurement occurred one week after the end of intervention (T2). Hypotheses. It was hypothesized that the participation in RMT would have positive significant effects on mindfulness, self-compassion, authentic leadership and empathic accuracy. Statistical analysis. The analysis of variance was used to access the differences between the experimental and control group between T1 and T2 and the paired sample t-test was used to assess the effects within both groups between T1 and T2. Results. The findings suggest that training in relational mindfulness may enhance the curriculum of management education. RMT showed a significant positive effect on mindfulness, selfcompassion and authentic leadership. This study is, according to the authors knowledge, the first one that validates the effects of a relationalbased mindfulness program in management education and the first one to validate the effects of MBI in the Czech Republic. Study limitation. Most variables in the study were assessed by self-report questionnaires, however most common questionnaires in the field were used. The study was also not fully blinded and thus it might have been possibly biased by placebo or experimenter effect.
Rozvoj všímavosti v kontextu mezilidských vztahů: Vytvoření a ověření programu Relational Mindfulness Training (RMT)
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18026846
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250617081132.0
- 007
- ta
- 008
- 180729s2018 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vich, Marek $7 xx0333046 $u Vysoká škola ekonomická, Praha
- 245 10
- $a Developlent of mindfulness in relational context: construction and validation of relational mindfulness training (RMT) / $c Marek Vich, Martin Lukeš
- 246 31
- $a Rozvoj všímavosti v kontextu mezilidských vztahů: Vytvoření a ověření programu Relational Mindfulness Training (RMT)
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíle. Aplikace všímavosti na pracovišti zaznamenala zvýšenou poptávku v posledních letech. Tento rozvíjející se obor však zaznamenává nové výzvy, které souvisí především s potřebou respektovat dynamické podmínky současných organizací a vnést praxi všímavosti do mezilidských interakcí. Autoři proto vytvořili Relational Mindfulness Training (RMT), osmitýdenní intervenci založenou na všímavosti, aby podpořili výzkum v oblasti všímavosti ve vztazích. Metoda. Studie zkoumala efekty RMT na souboru 66 studentů. První měření (T1) proběhlo jeden týden před zahájením intervence, druhé měření (T2) proběhlo jeden týden po skončení intervence. Hypotézy. Autoři přepokládali, že účast v R MT bude mít pozitivní signifikantní vliv na úroveň všímavosti, sebe-laskavosti, autentického leadershipu a empatické přesnosti. Statistická analýza. Analýza rozptylu byla vyžita pro porovnání kontrolní a experimentální skupiny mezi časy T1 a T2. Párové t-testy byly využity pro analýzu efektů mezi T1 a T2 uvnitř obou skupin. Výsledky. Výsledky naznačují, že výcvik ve vztahové všímavosti může pomoci zlepšit osnovy manažerských oborů. Účast v R MT vykázala signifikantní pozitivní efekt na úroveň všímavosti, sebe-laskavosti a autentického leadershipu. Dle informací autorů je tato studie první, která ověřuje efekty intervence založené na vztahové všímavosti v manažerském vzdělávání a také první, která ověřuje efekty intervence založené na všímavosti v České republice. Limity. Většina proměnných v této studii byla měřena pomocí sebehodnotících dotazníkových metod, v rámci této studie však byly využity nejběžnější metody z oboru všímavosti. Studie také nebyla double-blinded a díky tomu mohlo v rámci studie dojít ke zkreslení vlivem placebo efektu či efektu experimentátora.
- 520 9_
- $a Objectives. The application of mindfulness at work has experienced growing demand in recent years. This progress also brings new challenges for the field, such as the necessity to respect the dynamic environment of contemporary organizations and moving mindfulness practice closer to the social interactions. The authors created Relational Mindfulness Training (RMT), an 8-week mindfulness-based intervention, in order to address the lack of evidence in the field of relational mindfulness. Sample and setting. The study has examined the effects of RMT intervention on the sample of 66 students. The first measurement occurred one week prior to the start of intervention (T1). The second measurement occurred one week after the end of intervention (T2). Hypotheses. It was hypothesized that the participation in RMT would have positive significant effects on mindfulness, self-compassion, authentic leadership and empathic accuracy. Statistical analysis. The analysis of variance was used to access the differences between the experimental and control group between T1 and T2 and the paired sample t-test was used to assess the effects within both groups between T1 and T2. Results. The findings suggest that training in relational mindfulness may enhance the curriculum of management education. RMT showed a significant positive effect on mindfulness, selfcompassion and authentic leadership. This study is, according to the authors knowledge, the first one that validates the effects of a relationalbased mindfulness program in management education and the first one to validate the effects of MBI in the Czech Republic. Study limitation. Most variables in the study were assessed by self-report questionnaires, however most common questionnaires in the field were used. The study was also not fully blinded and thus it might have been possibly biased by placebo or experimenter effect.
- 650 12
- $a všímavost $x klasifikace $x výchova $7 D064866
- 650 _2
- $a kognitivně behaviorální terapie $x metody $x organizace a řízení $7 D015928
- 650 _2
- $a empatie $x klasifikace $7 D004645
- 650 _2
- $a emoční inteligence $x klasifikace $7 D056348
- 650 _2
- $a emoční nastavení $x klasifikace $7 D000066498
- 650 _2
- $a testování osobnosti $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D010552
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 700 1_
- $a Lukeš, Martin $7 _AN066846 $u Vysoká škola ekonomická, Praha
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 62, č. 3 (2018), s. 244-257 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20180729100041 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250617081124 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1321908 $s 1023777
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 62 $c 3 $d 244-257 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK125 $d 20190520 $a NLK 2018-31/dk